Eigen Huis: OZB stijgt sneller dan afgesproken, ingrijpen nodig
vrijdag 08-02-2013 19:30
Dit is een origineel bericht van Vereniging Eigen Huis
Vereniging Eigen Huis: OZB stijgt sneller dan afgesproken, ingrijpen nodig

Amersfoort, 8 februari 2013 - Dit jaar betalen huiseigenaren bijna 4% meer OZB-belasting aan hun gemeente. De veelbesproken belasting op de eigen woning stijgt meer dan gemeenten met het Rijk hebben afgesproken. Deze afspraak, vastgelegd in de macronorm, wordt voor het tweede achtereenvolgende jaar niet nagekomen. Bijna negen van de tien gemeenten verhogen hun OZB-tarieven fors meer dan nodig is om de dalende woningwaarde te compenseren. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 409 gemeenten*. Vereniging Eigen Huis wil dat de minister de OZB-stijgingen aan banden legt en dat niet alleen huiseigenaren maar ook huurders gaan meebetalen aan de OZB.

OZB vooral ergernis en onbegrip
De jaarlijkse OZB-stijging is veel mensen een doorn in het oog omdat die geen enkele rekening lijkt te houden met de al jaren dalende woningwaarden en de gevolgen van de crisis voor huishoudens. Ondanks een lagere WOZ-waarde moeten veel huiseigenaren meer onroerende zaakbelasting betalen. Voor gemeenten blijkt de WOZ-waarde van woningen vooral de verdeelsleutel te zijn om de gewenste inkomsten te genereren.

Afspraken over OZB beperking niet nagekomen
Gemeenten hebben met het Rijk afgesproken dat de totale OZB-opbrengst dit jaar met maximaal 2,76% mag stijgen. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat de totale OZB opbrengst die huiseigenaren betalen met 3,9% omhoog gaat. Daarmee wordt de zogenoemde Macronorm dit jaar opnieuw overschreden en blijkt dat deze afspraak niet werkt. Gemeenten worden niet gestimuleerd om de OZB in de hand te houden omdat ze niet individueel worden aanpakt als ze hun belastingtarief bovenmatig verhogen. Daarentegen worden gemeenten die de OZB nauwelijks verhogen of zelfs verlagen toch gestraft door de verhogingen van andere gemeenten. Vereniging Eigen Huis vindt daarom dat de jaarlijkse OZB stijging moet worden gemaximeerd tot het inflatieniveau en dat de Macronorm moet worden afgeschaft. Bovendien pleit Vereniging Eigen Huis voor de invoering van een beter en eerlijker systeem van lastenverdeling. Dat kan met een heffing, waarbij alle huishoudens, zowel huurders als huiseigenaren, meebetalen aan de kosten van gemeentelijke voorzieningen.

Totale woonlasten stijgen gematigd
De totale gemeentelijke woonlasten bestaan uit de OZB, riool- en afvalstoffenheffing. Dit jaar stijgen die met bijna 2%. De toename is beperkt door de gemiddelde daling van afvalstoffenheffing met 1%. Gemeenten mogen de riool- en afvalstoffenheffing alleen gebruiken om de gemaakte kosten te dekken.

Gemiddeld betalen eigenwoningbezitters met een gezin volgend jaar 13 euro meer aan gemeentelijke woonlasten (713 euro tegenover 700 euro dit jaar) . Er zijn grote verschillen. De duurste gemeente is Wassenaar waar de gemiddelde gemeentelijke woonlasten 1.167 euro bedragen, de goedkoopste gemeente is Bunschoten met gemiddeld 508 euro.

De gemeentelijke woonlasten stijgen het meest in:

- Hollands Kroon/Anna Paulowna (NB)** + 28,2% (van 596 naar 764 euro)
- Gemert-Bakel (NB) + 25,3% (van 724 naar 908 euro)
- Bellingwedde (Gr) + 22,8% (van 723 naar 887 euro)

De gemeentelijke woonlasten voor meerpersoonshuishoudens dalen het meest in:
- Goeree-Overflakkee/Oostflakkee (ZH) ** - 18% (van 742 naar 647 euro)
- Woensdrecht (NB) - 14% (van 759 naar 652 euro)
- Goeree-Overflakkee/Dirksland (ZH)** - 12,7% (van 765 naar 627 euro)

OZB stijgt gemiddeld 3,9%
De gemiddelde OZB-aanslag voor een huishouden stijgt in 2013 met 3,9% van 255 naar 265 euro. Landelijk daalt de gemiddelde WOZ-waarde van woningen met 4%van 251.500 naar 242.000 euro.

In het onderzoek van Vereniging Eigen Huis stijgt de gemiddelde OZB-aanslag het meest in de gemeenten:

- Gemert Bakel (NB) + 86,7% (van 269 naar 502 euro)
- Nuenen, Gerwen en Nederwetten (NB) + 38,7% (van 368 naar 510 euro)
- Geldermalsen (Ge) + 38,4% (van 213 naar 295 euro)

De gemiddelde OZB-aanslag daalt het sterkst in de gemeenten:
- Goeree-Overflakkee / Oostflakkee (ZH)** - 17,9% (van 242 naar 199 euro)
- Goes (Z) - 13,2% (van 304 naar 264 euro)
- Molenwaard/Nieuw Lekkerland (ZH) - 11,5% (van 245 naar 216 euro)

Rioolheffing bijna 3% hoger
De rioolheffing stijgt met gemiddeld 2,8%. Een meerpersoonshuishouden betaalt dit jaar gemiddeld 203 euro tegenover 198 euro in 2012. De verschillen zijn groot. Zo verhoogt de gemeente Hollands Kroon / Anna Paulowna (NH) de rioolheffing voor zowel eenpersoonshuishoudens als meerpersoonshuishoudens met 55% van 139 naar 216 euro. De gemeenten Haaksbergen (O) en Terneuzen (Z) verhogen de tarieven met ruim 25%. Er zijn ook dalers: de gemeente Goeree Overflakkee/Dirksland (Ze) en Venray (L) verlagen de rioolheffing voor meerpersoonshuishoudens met ruim 25%.

Afvalstoffenheffing daalt met 1%
De afvalstoffenheffing - de kosten voor het ophalen van huisvuil - daalt landelijk met 1%. Ook hier zijn de onderlinge verschillen tussen gemeenten groot. Zo verhoogt de gemeente Bellingwedde (Gr) de afvalstoffenheffing voor meerpersoonshuishoudens met 38% van 217 naar 300 euro. Daarentegen verlaagt de gemeente Rucphen (NB) deze heffing met 36%. Hier betaalt een gezin dit jaar 208 euro tegenover 327 euro in 2012 aan afvalstoffenheffing.

(*) Ieder jaar onderzoekt Vereniging Eigen Huis de ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Dit zijn de definitief vastgestelde woonlasten in alle Nederlandse gemeenten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Marlyse Research.

(**) Fusiegemeenten: deze gemeenten ontstaan door de samenvoeging van gemeenten. Vaak worden de tarieven, die voorheen onderling konden verschillen, gelijk gesteld. Dit kan binnen een fusiegemeente tot grote verschillen in stijgingspercentages leiden.
Links:
Organisatie info:
												Vereniging Eigen Huis

Lijsten met totale woonlasten, OZB, riool- en afvalstoffenheffingen en staan op www.eigenhuis.nl. Ontbrekende gemeenten hebben nog geen definitieve cijfers vastgesteld. Deze gemeenten worden zo spoedig mogelijk aangevuld.

Voor meer informatie: Vereniging Eigen Huis, Hans Andre de la Porte, telefoon 06-53385925 of 033-4507502. Mail: pers@eigenhuis.nl