30% particulieren loopt privacygevaar bij overdracht oude computer.
donderdag 07-02-2013 12:12
Dit is een origineel bericht van Stellar Data Recovery
Bij de aanschaf van een nieuwe pc is de oude ineens niet meer zo interessant. Begrijpelijk. Maar is alle zeer privacygevoelige informatie van de oude pc wel afdoende verwijderd? Het antwoord op die vraag vindt men niet meer zo belangrijk. Want de nieuwe pc staat te pronken en de oude staat eigenlijk al in de weg. Dit kan enorme gevolgen hebben. "Maar ik heb de harde schijf toch geformatteerd", reageert men dan verwonderlijk. Dat is het aloude misverstand waar Kees Jan Meerman, CEO van Stellar Data Recovery, regelmatig mee wordt geconfronteerd. Men denkt de bestanden veilig te hebben overgenomen of gewist, maar in werkelijkheid wordt alle privacygevoelige informatie doodleuk weggegeven.

Formatteren verwijdert de data niet
Praktijkervaringen van Stellar Data Recovery naar het wissen van data door bedrijven en particulieren wijzen uit dat men in het algemeen denkt dat met het formatteren van een harde schijf de data daarmee verwijderd is. Ook in het programma TROS Radar werd onlangs nog aandacht besteed aan dit fenomeen. De conclusie van Stellar is dat bij een groot deel van de Nederlandse bevolking de ernst van dit gevaar niet is doorgedrongen. Nietsvermoedend geeft men de oude pc aan iemand mee; voor criminelen zijn dit de krenten in de pap. Het zijn niet alleen een paar vakantiekiekjes die ineens voor iedereen inzichtelijk zijn. Wat te denken van gebruikersnamen en wachtwoorden die teruggehaald kunnen worden? Of de financiele administratie. Identiteitsdiefstal ligt binnen no-time op de loer.

Van 8 op de 10 aanvragen voor professionele dataverwijdering die bij Stellar binnenkomen kan met dataverwijderingssoftware alle persoonlijke gegevens gewist worden zonder de harde schijf te beschadigen. Het fysiek vernietigen van de harde schijf is vaak helemaal niet nodig. Met de juiste methode kan de harde schijf veilig hergebruikt worden.

Enkele statistische gegevens
Van de ondervraagden heeft 80 procent daadwerkelijk actie ondernomen en heeft de pc opgeschoond. Van deze groep mensen - die er ten onrechte van overtuigd is de data te hebben gewist - blijkt 30 procent de harde schijf geformatteerd te hebben. Echter, de zogenaamd gewiste data op geformatteerde schijven zijn door iedereen met de juiste software zeer eenvoudig te herstellen. Het gevolg is dat deze data voor iedereen inzichtelijk zijn en gebruikt kunnen worden voor criminele doeleinden.

Stellar Data Recovery (www.stellar.nl) levert een breed scala aan dataherstelsoftware en -diensten. Stellar heeft laboratoria in Europa, de Verenigde Staten en Aziƫ en beschikt over meer dan 100 R&D-professionals en data recovery experts, diverse CLASS 100 Clean Rooms en de meest uitgebreide reeks data recovery software ter wereld. Stellar biedt complete data recovery oplossingen in alle gevallen van dataverlies en bekleedt een toppositie wereldwijd in de recoverybranche.
Links:
Organisatie info: