Militaire beveiliging goedkoper door gebruik drijvende depot
dinsdag 05-02-2013 16:36
Dit is een origineel bericht van Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders
Persbericht 5-2-2013 - De sociale partners Nautilus International en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders verwelkomen het feit dat ook de Nederlandse marine het drijvende depot voor de kust van Colombo (Sri Lanka) gaan gebruiken als op- en afstapplaats voor de Vessel Protection Detachments (VPD's). Door depots op te zetten dichter aan de rand van het piraterijgebied wordt de inzet van VPD's goedkoper.

De sociale partners verwelkomen het drijvende depot dat voor de kust van Colombo ook in gebruik wordt genomen door de Nederlandse marine. Vele andere landen, als ook private beveiligingsbedrijven, maken inmiddels van dit drijvende depot gebruik. De vaart met gewapende militairen (VPD) aan boord van Singapore naar Colombo wordt hiermee vier tot vijf dagen korter en de inzet van een VPD wordt daarmee 20.000 Euro tot 25.000 Euro goedkoper.

Hiermee komt de prijs dichterbij die van private gewapende beveiligers. Op het traject van Singapore naar Europa kosten private gewapende beveiligers op een regulier vrachtschip 40.000 $ (ongeveer 30.000 Euro ) terwijl voorheen de prijs van een VPD op 90.000 Euro lag. Door depots op te zetten dichter aan de rand van het piraterijgebied wordt de inzet van VPD's goedkoper.

Vaart het schip echter op andere trajecten of binnen de regio waar piraterij een substantieel gevaar oplevert, dan blijft de flexibiliteit van een VPD ver achter bij private gewapende bewaking. Men valt dan terug op "diplomatic clearances" met lange aanvraagtermijnen om de militairen van of aan boord te krijgen. Daarom vragen de sociale partners de regering aanvullend private gewapende beveiliging mogelijk te maken om de bemanning, schip en lading in alle gevallen te kunnen beveiligen. Dit in navolging van vele ander landen waar inmiddels volop gebruik gemaakt wordt van private gewapende beveiliging. Belgiƫ paste onlangs ook haar wetgeving aan om dit mogelijk te maken.
Organisatie info:
												Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders