De VriendenLoterij stelt 4,75 ton beschikbaar aan Vriendentuinen
maandag 04-02-2013 21:39
Dit is een origineel bericht van Stichting DOEN
De VriendenLoterij stelt 4,75 ton beschikbaar aan tuinen waar mensen met een beperking verse producten kweken voor de voedselbanken

In de regio Noord-Holland zijn ongeveer 4.000 mensen wekelijks afhankelijk van de voedselpakketten van de Voedselbanken. Doordat deze worden samengesteld uit schenkingen bevatten deze pakketten vaak weinig vers fruit en groenten. Stichting DOEN, Stichting Landzijde (een netwerkorganisatie voor zorgboerderijen) en de Voedselbanken regio Noord-Holland besloten hun krachten te bundelen om zo de Vriendentuinen in het leven te roepen. In deze tuinen kweken mensen met een beperking verse producten voor de Voedselbanken. Met de Vriendentuinen koppelen de partners de vraag naar meer vers voedsel aan het bieden van een goede dagbesteding aan mensen met een beperking. Vandaag ontvingen de drie partijen op het Goed Geld Gala van de VriendenLoterij ruim 4,75 ton euro voor hun project.

Gezonde voeding
De Voedselbanken in Noord-Holland waren al langer op zoek naar meer structurele aanvoermogelijkheden om de voedselpakketten aan te vullen met vers voedsel met de broodnodige vitamines en voedingstoffen. 'De Vriendentuinen kunnen in potentie 330.000 kilo vers voedsel produceren, zoals bieten, appels, paprika's, bloemkolen, maar ook eieren en vlees. Dat is bijna twee kilo per week per pakket. Dat is net voldoende voor een dagelijkse gezonde maaltijd ', aldus Mariet Bolluijt van de Voedselbanken Noord-Holland.

Zinvolle dagbesteding
Doordat mensen met een fysieke, verstandelijke of psychische beperking gaan werken in de Vriendentuinen komen deze mensen weer in contact met de maatschappij. Daarnaast biedt het werk in de tuinen hen een zinvolle dagbesteding. De deelnemende zorgboerderijen van Stichting Landzijde gaan de tuinen beheren. Hierdoor kunnen er meer dan 80 extra mensen met een beperking aan het werk in Noord-Holland. Daarnaast is er in de tuinen ruimte voor vrijwilligers uit de buurt die hier aanvullende werkzaamheden kunnen verrichten. Hierdoor worden de Vriendentuinen ook ontmoetingsplekken voor iedereen die van tuinieren houdt. Als de tuinen een succes blijken, worden er door heel Nederland Vriendentuinen opgezet.

Samen de vruchten plukken
Nina Tellegen, algemeen directeur Stichting DOEN:
"Het is geweldig dat dit project zowel een duurzame als sociale oplossing biedt voor twee problemen tegelijk. Mensen met minder kansen in onze samenleving krijgen door de verbeterde voedselpakketten betere voeding en er kunnen meer mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag. Ik ben verheugd dat de VriendenLoterij de waarde van dit project erkend en dat we het met hun financiële steun nu uit kunnen gaan voeren."

In februari 2013 starten de eerste Vriendentuinen bij 24 zorgboerderijen in Noord-Holland.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Stichting DOEN

Stichting DOEN:
Stichting DOEN is het fonds van de goededoelenloterijen. DOEN gelooft in een groene, sociale en creatieve samenleving. Daarom ondersteunt en verbindt DOEN ondernemende mensen met duurzame, culturele en sociale initiatieven. Mensen die risico's durven nemen om hun vaak baanbrekende ideeën tot leven te brengen en daarmee anderen te inspireren. www.doen.nl

Voedselbanken regio Noord-Holland:
De Voedselbanken Noord-Holland gaan verspilling van voedsel tegen door overschotten bij bedrijven, giften en andere leveringen in te zamelen en gratis te verstrekken aan mensen die in de regio Noord-Holland onder de armoedegrens leven.  www.voedselbankennederland.nl

Stichting Landzijde:
Stichting Landzijde is een netwerkorganisatie en is de schakel tussen landbouw, zorg en welzijn. Landzijde steunt mensen met een beperking en zorgt dat zij dagbesteding vinden bij zorgboeren. In Noord-Holland werkt de stichting samen met 100 boerderijen die plaats bieden aan ongeveer 1.000 mensen. www.landzijde.nl

Beeld: Het bijgesloten beeld is rechtenvrij te gebruiken, graag wel de naam van de fotograaf vermelden: Gerard Kalkwarf. Ander beeldmateriaal is beschikbaar. Mail of bel naar Xerva Blom van Stichting DOEN

Contact: