Citotoets 5, 6 en 7 februari
maandag 04-02-2013 13:10
Dit is een origineel bericht van Cito
Op 5, 6 en 7 februari vindt de papieren afname van de Citotoets plaats. Net als voorgaande jaren neemt ongeveer 85 procent van de basisscholen de Citotoets af. Er doen zo'n 6.250 scholen mee met circa 165.000 leerlingen. Hiervan maken 140.000 leerlingen de Eindtoets Basis en 25.000 leerlingen de Eindtoets Niveau. Het is de eerste keer dat beide versies op papier beschikbaar zijn.

De Citotoets bestaat uit 200 meerkeuzevragen op het gebied van Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden. Het niet verplichte onderdeel Wereldoriëntatie, dat uit 90 opgaven bestaat, wordt door 80% van de deelnemende leerlingen gemaakt.

Digitale afname
Dit jaar vindt de digitale afname niet gelijktijdig met de papieren afname plaats. Hiermee wil Cito een piekperiode voorkomen en eraan bijdragen dat leerlingen ongestoord de toets kunnen maken. De eerste afnameperiode loopt van 28 januari tot en met 1 februari en de tweede van 11 februari tot en met 5 april. Tot nu toe hebben zo’n 360 scholen met 1.700 leerlingen zich ingeschreven voor de digitale Eindtoets. Ongeveer de helft van deze scholen is vorige week gestart met de digitale afname. De digitale Eindtoets wordt ook gebruikt als inhaaltoets voor leerlingen die op een of meerdere afnamedagen de toets niet konden maken. Scholen hebben nog tot en met 15 maart de tijd om hun leerlingen hiervoor in te schrijven.

Onafhankelijk advies
De Citotoets is een hulpmiddel bij het maken van de keuze voor een passend brugklastype. De toets geeft een onafhankelijk advies naast het advies van de basisschool en de wens van ouders en leerling. Om de onafhankelijkheid van de toets te garanderen wordt de inhoud jaarlijks compleet vernieuwd. Juist omdat de toets zich richt op basisvaardigheden is een speciale training vooraf niet nodig. De toets laat zien hoe goed leerlingen gebruik kunnen maken van wat zij op de basisschool leerden. Een kennismaking met de toets en het type vragen op school is voldoende. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een ‘oude’ toets.

Resultaten
In de week van 4 maart 2013 ontvangen scholen de resultaten. Op woensdag 6 maart, als alle scholen de resultaten hebben ontvangen, maakt Cito de uitslag bekend.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Cito

Over Cito
Cito is een internationaal erkend expert op het gebied van het ontwikkelen en afnemen van examens en toetsen. Het pakket diensten en producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich op moderne toetsvormen en volgsystemen. Daarnaast verzorgt Cito trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs. Al deze activiteiten voert de organisatie uit voor onderwijsinstellingen, overheden en bedrijfsleven in binnen- en buitenland.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mariël van Dasler: (026) 352 14 01 of e-mail: mariel.vandasler@cito.nl of met Nancy Willemsen: (026) 352 13 40 of e-mail: nancy.willemsen@cito.nl, communicatieadviseur/persvoorlichter bij Cito

Wilt u dagelijks na afname een bericht ontvangen met een aantal geselecteerde toetsopgaven van die dag? Ook dit kunt u doorgeven via mariel.vandasler@cito.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: