Leerlingen ROC Gieterij in debat over verkeersveiligheid
vrijdag 01-02-2013 13:02
Dit is een origineel bericht van Stichting TeamAlert
Aanstaande woensdag, 6 februari, gaan meer dan 60 studenten in Hengelo aan de slag met verkeersveiligheid. Stichting TeamAlert, dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, organiseert dan het project 'Kruispunt' op het ROC de Gieterij. In samenwerking met ROC Twente en het ROVO is er een lesmodule ontwikkeld speciaal gericht op deze doelgroep. Kruispunt richt zich op het bewustwordingsproces van jongeren waardoor ze gaan nadenken over hun eigen gedrag in het verkeer. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren. In 2011 vielen er 117 dodelijke slachtoffers onder jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Op interactieve wijze worden de jongeren geprikkeld om na te denken over het verkeer en hun eigen gedrag daarin. Het project wordt gefinancierd door het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid Overijssel (ROVO).

Het project wordt georganiseerd op de MBO opleiding Zorg en Welzijn en de MBO opleiding Gezondheidszorg. Er zullen bijna 60 leerlingen meedoen in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar. Tijdens het project Kruispunt gaan verschillende klassen discussiëren over verkeersveiligheid. In het decor van een levensecht kruispunt gaan ze, te midden van verkeersborden, fietspaden en verkeerslichten, het gesprek met elkaar aan over diverse prikkelende stellingen. Bijvoorbeeld: het gebruik van mobiele telefoons op de fiets moet verboden worden. Na afloop van een aantal debatrondes wordt door de deskundige jury een debatwinnaar aangewezen. Hij of zij gaat naar huis met de beker. Omdat de jongeren op praktische wijze aan de slag gaan, zien ze zelf de gevolgen van onveilig gedrag in het verkeer en worden ze bewust van hun eigen verantwoordelijkheid in verkeerssituaties.

In het nieuwe schooljaar wordt het project nog een keer uitgevoerd op het ROC de Sumpel in Almelo. Dan worden studenten van het MBO College Transport, Logistiek en Mobiliteit bewust gemaakt van hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes die deels gesubsidieerd worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
Links:
Organisatie info: