Inschrijving Jenneke van Veen-Verbeterprijs geopend!
vrijdag 01-02-2013 13:07
Dit is een origineel bericht van ActiZ
ActiZ, LOC Zeggenschap in zorg, VGN en Platform VG nodigen zorgorganisaties, professionals en cliëntenraden uit mee te doen met de Jenneke van Veen-Verbeterprijs 2013. De Jenneke van Veen-Verbeterprijs heeft tot doel het succes van kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg onder de aandacht te brengen. Na de eerste editie in 2011 is dit de tweede keer dat de prijs georganiseerd wordt voor de sector verpleging, verzorging en zorg thuis (VVT).

Jaarlijkse prijs
De Jenneke van Veen-Verbeterprijs is een jaarlijkse prijs ter stimulering van verbeteringen in de VVT en de gehandicaptenzorg. Het is dé kans om te laten zien dat samenwerking tussen management, zorgprofessional en cliëntenraad tot verbeteringen leidt voor de cliënt. Dit kunnen zorginhoudelijke verbeteringen zijn, maar ook verbeteringen bij toepassing van technologie, diversiteitsbeleid, waardevolle initiatieven in de wijk, ketenzorg, inzet van vrijwilligers en mantelzorgers. Tot 1 juli kunnen kandidaten zich voor de prijs aanmelden door het deelnameformulier in te vullen op www.loc.nl/verbeterprijs. Onder voorzitterschap van Jenneke van Veen, oud-hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg van de IGZ, zal een jury de aanmeldingen beoordelen. De prijsuitreiking zal eind 2013 plaatsvinden.

Wie wonnen eerder de Jenneke van Veen-Verbeterprijs?
In 2011 ging de prijs naar de Frankelandgroep in Schiedam voor effectieve wondzorg met behulp van foto's. Mede door de aandacht rond de prijs, is deze aanpak inmiddels stevig verankerd in de organisatie, blijkt uit een interview met de prijswinnaars (zie de bijlage). Daardoor komt decubitus bijvoorbeeld amper nog voor bij cliënten van de Frankelandgroep. In 2012 is het Beeldhorloge van gehandicaptenzorginstelling Talant gekozen als beste kwaliteitsverbetering in de langdurige zorg. Na de VVT-editie van 2013, gaat de prijs in 2014 weer naar een instelling in de gehandicaptenzorg.

Juryvoorzitter Jenneke van Veen
Tot 2011 was Jenneke van Veen hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg van de IGZ en onder andere voorzitter van de stuurgroepen Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg in de VVT en de gehandicaptenzorg. Bij haar afscheid hebben ActiZ, VGN, LOC Zeggenschap in Zorg en Platform VG, als blijk van waardering voor haar inzet voor de kwaliteitsverbetering in de zorg, de 'Jenneke van Veen-Verbeterprijs' in het leven geroepen. Jenneke van Veen zelf was bij haar afscheid in 2010 de eerste winnaar.

Inzending 2013
De jury ziet uit naar inzendingen uit de VVT voor de 'Jenneke van Veen-Verbeterprijs 2013'. Zorgorganisaties, professionals en cliëntenraden kunnen deze insturen via het deelnameformulier www.loc.nl/verbeterprijs. Daar staat ook het reglement en aanvullende informatie. De winnaar ontvangt een kunstobject en een eervolle vermelding tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de winnende organisatie.
Bijlage:
Organisatie info:
												ActiZ

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ActiZ, Bernadet Naber, persvoorlichter
telefoon 030 273 94 61 of 06 4608 6696.