Directeur Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff koninklijk onderscheiden
vrijdag 01-02-2013 17:44
Dit is een origineel bericht van Natuurmonumenten
Jan Jaap de Graeff (63) is vrijdag bij zijn afscheid als algemeen directeur van Natuurmonumenten benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Hij krijgt deze koninklijke onderscheiding voor zijn inzet voor natuur en landschap en zijn betekenis voor het openbaar bestuur en het maatschappelijke middenveld. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu overhandigde de versierselen die behoren bij de onderscheiding op de afscheidsbijeenkomst voor Jan Jaap de Graeff aan het Naardermeer.

Jan Jaap De Graeff trad in 2003 aan bij Natuurmonumenten. Hans Wijers, voorzitter van de organisatie, noemt hem een uitmuntend leider van de natuurbescherming in Nederland. De Graeff is gedurende zijn gehele loopbaan verknocht geweest aan de polder, als hoofd milieu en ruimtelijke ordening van werkgeversorganisatie VNO-NCW, dijkgraaf van Schieland, voorzitter van de Unie van Waterschappen, lid van vele adviesorganen en commissies, en tot slot voorman van Natuurmonumenten. ,,Een echte bruggenbouwer die altijd actief op zoek is naar een goede oplossing met een breed draagvlak. Maar als het nodig is, toont hij zich strijdbaar en staat hij op de bres voor kwetsbare waarden.’’

Het verenigingskarakter van Natuurmonumenten ligt De Graeff na aan het hart. Hij zocht de leden vaak en op heel veel plaatsen op, en was steeds in touw om ze optimaal bij besluiten te betrekken. Anno 2013 heeft Natuurmonumenten, opgericht in 1905 met het Naardermeer als het eerste aangekochte natuurgebied, een achterban van ruim 732.000 leden en donateurs en is zij de grootste zelfstandige natuurbeschermingsorganisatie van het land. De organisatie telt 3800 vaste vrijwilligers en heeft 700 medewerkers in dienst, die 355 natuurgebieden beheren met een oppervlakte van meer dan 100.000 hectare. Opvolger van Jan Jaap de Graeff is Marc van den Tweel (48), afkomstig van het Ronald McDonald Kinderfonds.
Links:
Organisatie info:
												Natuurmonumenten

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Heleen Paalvast 06-55825191 h.paalvast@natuurmonumenten.nl of Sari Schoo 06-54295248, s.schoo@natuurmonumenten.nl, persvoorlichters van Natuurmonumenten.