Crisis aanleiding voor reorganisatie Tauw
vrijdag 01-02-2013 09:53
Dit is een origineel bericht van Tauw B.V.
1 februari 2013 - Advies- en ingenieursbureau Tauw sluit 2012 af met een verlies van bijna EUR 2 miljoen. Drastische bezuinigingen van de gemeenten en waterschappen ziet het bedrijf als de voornaamste oorzaak daarvan. In een reorganisatie is de personele sterkte in Nederland met tientallen arbeidsplaatsen teruggebracht.

"De markt is sterk gekrompen," zegt Annemieke Nijhof, CEO van Tauw Group. "Dat heeft geleid tot overcapaciteit en prijsdruk. Daar heeft niet alleen Tauw, maar de hele ingenieursbranche last van. Het dwingt ons tot bezinning en het nemen van maatregelen."

Tauw zag de afgelopen jaren de opdrachten vanuit gemeenten en waterschappen drastisch dalen. Het bedrijf verwacht 2012 af te sluiten met een omzet van EUR 86 miljoen en een verlies van EUR 1,9 miljoen over haar Nederlandse activiteiten.

Een jaar geleden zette Tauw een reorganisatie in, die heeft geleid tot een vereenvoudiging van de organisatie, snellere besluitvorming en - op termijn - een verbetering van de winstgevendheid. Het aantal arbeidsplaatsen is met 80 (fte) gereduceerd, voor 25 medewerkers is ontslag aangevraagd. Nijhof: "Hoe naar ik dat ook vind, we moeten ingrijpen om aanhoudend verlies te voorkomen. We gaan er niet vanuit dat de markt zich op korte termijn weer volledig zal herstellen."

Nijhof verwacht dat Tauw uit de rode cijfers komt in 2013: "De maatregelen die we hebben genomen gaan verder dan het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen. We investeren in onze commerciële slagkracht, verminderen de overhead, scherpen het projectmanagement aan en hebben interne bedrijfsprocessen efficiënter ingericht. We hebben een moeilijke tijd achter de rug, maar ik ben ervan overtuigd dat we dit jaar de vruchten van de reorganisatie zullen plukken."

Tauw Group heeft 1.030 medewerkers, waarvan 780 in Nederland. De reorganisatie betrof alleen de Nederlandse activiteiten.
Organisatie info:
												Tauw B.V.