Chinezen optimistisch over groeimogelijkheden Europa
vrijdag 01-02-2013 11:14
Dit is een origineel bericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, vrijdag 1 februari 2013 - Van de Chinese bedrijven die actief zijn in de EU, is 97 procent van plan de investeringen te vergroten. 82 procent verwacht meer te investeren dan tot op heden. Chinese investeerders zijn op zoek naar mogelijkheden tot fusies en overnames om de Europese markt te bedienen en om technologie, merken en expertise te verwerven en zo hun concurrentievermogen te verbeteren. Dit blijkt uit de enquête, Chinese Outbound Investment in the European Union, die gisteren werd gepubliceerd door de Europese Kamer van Koophandel in samenwerking met KPMG en Roland Berger Strategy Consultants.

Chinese investeerders zien de EU als een stabiele omgeving met geavanceerde technologieën, goed opgeleide arbeidskrachten en een transparante juridische omgeving. Bovendien wordt de EU gezien als openstaand voor buitenlandse investeringen; er zijn weinig barrières om de markt te betreden en er is nauwelijks een geschiedenis van weerstand tegen Chinese investeringen op grond van nationale veiligheid.

Belemmeringen op bedrijfsniveau
Men ziet de Europese bedrijfsomgeving echter niet als bijzonder gemakkelijk om in te navigeren: de meerderheid van de ondervraagden geeft aan obstakels op bedrijfsniveau te hebben gehad. De helft (48%) stelt in Europa problemen te hebben ondervonden met wettelijk verplichte goedkeuringen, vooral op lokaal niveau. 27 procent noemde Chinese goedkeuringsprocessen in verband met investeringen in het buitenland als een obstakel. De belangrijkste belemmeringen die worden genoemd, zijn problemen met het verkrijgen van visa en werkvergunningen voor Chinese werknemers en problemen in verband met de Europese arbeidswetten. Door een gebrek aan uniformiteit qua regelgeving in het gebied dat 27 lidstaten en 23 officiële talen omvat, heeft het Chinese bedrijfsleven ook moeite de Europese markt te begrijpen.
Aanbevelingen Europese markt
De aanbevelingen die door de Chinese ondernemingen aan de Europese beleidsmakers worden gedaan, zijn dan ook vooral op deze kwesties gericht. Er worden opvallend weinig aanbevelingen gedaan in verband met de toegankelijkheid van de Europese markt. Dit staat in scherp contrast met de belangrijkste aanbevelingen van Europese bedrijven die actief zijn in China, zoals te lezen is in de Position Paper, een jaarlijkse uitgave van de Europese Kamer.

Investeringsstrategie Chinezen
Davide Cucino, voorzitter van de Europese Kamer, zei: 'Het is een positieve trend dat er door Chinezen meer wordt geïnvesteerd in de EU. Uit deze enquête blijkt duidelijk dat Chinese bedrijven weinig wettelijke barrières ondervinden bij de toegang tot de Europese markt. Dit staat in contrast met de situatie voor Europese bedrijven die in China actief willen worden. De ontoegankelijkheid van de markt beperkt de mogelijkheden van het Europese bedrijfsleven enorm. We willen de Chinese markt graag verder openbreken en zodoende de ongelijkheid in markttoegankelijkheid verbeteren en meer directe buitenlandse investeringen aantrekken'.

Thomas Rodemer, partner bij KPMG, stelt: 'Via onze Global China Practice heeft KPMG verschillende Chinese bedrijven geholpen om zich in Europa te vestigen, uit te breiden, en hun aanwezigheid in Europa op te bouwen. De resultaten van het onderzoek komen overeen met de waarnemingen van KPMG, namelijk dat de meerderheid van Chinese bedrijven in Europa wil investeren om hun producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Ze hebben alle vertrouwen in hun toekomst in Europa en zijn van plan hun aanwezigheid te vergroten'.

Tijo Collot d' Escury, managing partner van Roland Berger in Nederland: 'Europa is nu een volledig onderdeel van de investeringsstrategie van Chinese bedrijven. 85 procent is in Europa om hun producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Het werk dat wij samen met hen doen, toont aan dat dit voor hen de hoogste prioriteit heeft. Het is bovendien een echte uitdaging op operationeel vlak'.

Het onderzoek kan worden gedownload via:
www.rolandberger.com/pressreleases

of

De European Union Chamber of Commerce in China werd oorspronkelijk opgericht door 51 aangesloten bedrijven en is gevestigd in China vanaf 19 oktober 2000. De rationale voor de oprichting van de European Chamber was gebaseerd op de noodzaak van de Europese Unie en het Europese bedrijfsleven in China om een gemeenschappelijke stem te vinden binnen diverse bedrijfssectoren. De European Chambers is erkend door de Europese Commissie en de Chinese autoriteiten als de officiële stem van de European Business in China, en zoekt een grotere markttoegang en betere werkomstandigheden voor Europese bedrijven.

KPMG is een wereldwijd netwerk van professionele ondernemingen op het gebied van Audit, Tax en Advies diensten. KPMG is actief in 156 landen en 152.000 mensen zijn werkzaam in KPMG-ondernemingen over de hele wereld. KPMG China heeft 13 kantoren in Beijing, Shenyang, Qingdao, Shanghai, Nanjing, Chengdu, Hangzhou, Guangzhou, Fuzhou, Xiamen, Shenzhen, Hong Kong en Macau, met ongeveer 9.000 professionals. De KPMG Global China Practice is een gemeenschap van professionals die hoge kwaliteit en consistente dienstverlening leveren aan Chinese inkomende en uitgaande investeerders over de hele wereld. Met teams van China-experts, grensoverschrijdende investeringen adviseurs en Mandarijn sprekende adviseurs op strategische locaties over de hele wereld, brengt de Global China Practice China inzichten en ervaring bij Chinese klanten die investeren in het buitenland en multinational klanten die interesse hebben om te investeren of uit te breiden in de Chinese markt.

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.700 medewerkers in 51 kantoren, verspreid over 36 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 90 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl
Links:
Organisatie info:
												Roland Berger Strategy Consultants

Voor vragen en / of meer informatie kunt u contact opnemen met Tijo Collot d' Escury, managing partner van Roland Berger in Nederland (020-79 60 600 of per e-mail via Tijo.CollotdEscury@rolandberger.com) of Ward van den Berg, senior research associate bij Roland Berger in Nederland (020-79 60 600 of e-mail via Ward.vandenBerg@rolandberger.com).

Voor meer persinformatie over Roland Berger Strategy Consultants,
kijk op www.thepressroom.nl/rolandberger.