BOVAG-RAI: autoverkopen januari dalen ruim 30 procent
vrijdag 01-02-2013 11:27
Dit is een origineel bericht van RAI Vereniging
In de maand januari zijn 48.036 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Een daling van 31,54 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2012 (70.170 stuks). Eén en ander blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek.

De daling in de autoverkopen in januari is onder andere te verklaren door de aangescherpte CO2-grenzen in de BPM. Daarnaast zijn de uitstootgrenzen voor de bijtelling verder aangescherpt, waardoor er in december meer nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd dan gebruikelijk, de zogenaamde vooruitgeschoven verkopen.

BOVAG en RAI Vereniging houden er rekening mee dat de autoverkopen de komende maanden een daling zullen vertonen; de eerste zes maanden van 2012 lieten relatief goede verkoopaantallen zien in vergelijking met de rest van het afgelopen jaar.

Best verkochte merken januari 2013
De vijf best verkochte merken in januari 2013 zijn: 1. Volkswagen (5.845 stuks, marktaandeel: 12,2%), 2. Ford (4.205 / 8,8%), 3. Peugeot (4.110 / 8,6%), 4. Renault (3.697 / 7,7%) en 5. Kia (3.630 / 7,6%).

Best verkochte modellen januari 2013
De vijf best verkochte modellen in januari 2013 waren: 1. Volkswagen Up! (2.103 stuks, marktaandeel 4,4%), 2. Peugeot 107 (1.824 /3,8%), 3. Renault Twingo (1.697 /3,5%), 4. Ford Focus (1.671 / 3,5%) en 5. Volkswagen Golf (incl. Golf Plus) (1.565 / 3,3%).
Links:
Organisatie info:
												RAI Vereniging

De bijbehorende Excel-file met de verkopen per model en per merk kunt u downloaden van de sites www.raivereniging.nl en www.bovag.nl.
Maandcijfers kunt u tegenwoordig ook raadplegen via de mobiele website van RAI Vereniging http://m.raivereniging.nl

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 11.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, telefoon 030-6595 340, mobiel 06-5138 3309 of Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek: Linda Land, telefoon 020-5497133, mobiel 06-5376 0419

Amsterdam/Bunnik, 1 februari 2013