Topambtenaren geen waardige vervanging voor Koningshuis
donderdag 31-01-2013 19:01
Dit is een origineel bericht van MarketResponse Nederland BV
Vertrouwen in Koninklijk Huis onverminderd groot

Het is geen goed idee de rol van het koningshuis bij staatsbezoeken en handelsmissies over te laten nemen door topambtenaren. Zij missen het vertrouwen dat Nederlanders nog wel hebben in de het Koninklijk Huis. Opmerkelijk is wel dat aanstaand koning Willem-Alexander het vertrouwen in hem vooral dankt aan zijn vrouw prinses Máxima en zijn moeder koningin Beatrix.

Dit blijkt uit onderzoek dat MarketResponse uitvoerde onder ruim 1.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder, naar aanleiding van de troonsafstand die koningin Beatrix eerder deze week aangekondigde.

Dubbele agenda
Ambtenaren beschikken niet over de onbetwiste onpartijdigheid die de ondervraagden het koningshuis wel toedichten. Zeker bij gelegenheden als handelsmissies kunnen ambtenaren er een dubbele agenda op na houden en dat maakt hen minder betrouwbaar. Ook van de ondervraagden die aangeven weinig vertrouwen te hebben in het Koninklijk Huis vindt slechts een kwart dat de representatieve rol van de koninklijke familie overgenomen kan worden door ambtenaren.

Belangrijke ambassadeur
Maar liefst tweederde van de Nederlanders geeft aan het koningshuis zeer belangrijk te vinden voor Nederland en veel vertrouwen te hebben in de koninklijke familie. Dat het koningshuis een belangrijke functie vervult in het onderhouden van internationale contacten, vindt bijna 90 procent van de Nederlanders. En ruim driekwart van de ondervraagden noemt de koninklijke familie een belangrijke ambassadeur voor het bedrijfsleven.

Goed voorbeeld
De abdicatie, die koningin Beatrix afgelopen maandag aankondigde, heeft wel gevolgen voor het vertrouwen dat de Nederlander heeft in het staatshoofd. Beatrix zelf is nog steeds het lid van het Koninklijk Huis dat het meeste vertrouwen geniet. Bijna driekwart van de Nederlanders heeft alle vertrouwen in de aftredende vorstin. Aanstaand koningin Máxima doet het met een vertrouwen onder bijna tweederde van de bevolking ook goed. Toekomstig staatshoofd Willem-Alexander komt pas op de derde plaats; bijna 60 procent van de Nederlanders heeft alle vertrouwen in hem. Maar, dat vertrouwen dankt hij vooral aan de aanwezigheid van Máxima aan zijn zijde en het goede voorbeeld dat zijn moeder Beatrix hem heeft gegeven.

Voor dit - landelijk representatieve - onderzoek ondervroeg MarketResponse in week vijf 1573 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In februari volgt MarketResponse met een uitgebreid onderzoek naar het herstel van vertrouwen van de Nederlander in verschillende instanties.
Links:
Organisatie info:
												MarketResponse Nederland BV

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Voor meer informatie over het onderzoek, kunt u contact opnemen met Tim de Broekert, Research Consultant, 033 330 3211, of Willem Brethouwer, Directeur bij MarketResponse 06 532 900 33.