Rijkswaterstaat maakt binnenvaartinformatiesysteem klaar voor toekomst
donderdag 31-01-2013 12:23
Dit is een origineel bericht van Technolution B.V.
Technolution maakt binnenvaartinformatiesysteem Rijkswaterstaat gereed voor de toekomst

Het huidige Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) is meer dan 10 jaar oud. Daarom heeft Rijkswaterstaat een aanbesteding uitgeschreven voor een optimalisatie naar BICS2. Technologieontwikkelaar Technolution heeft de aanbesteding gewonnen. Rijkswaterstaat communiceert via BICS2 met de binnenvaart. Gegevens over onder meer de lading, de route en het aantal personen aan boord kunnen elektronisch worden doorgegeven. Hiermee kan Rijkswaterstaat haar vaarwegen beheren en in geval van nood snel handelen. Met BICS2 verloopt dit via alle actuele communicatiemiddelen en wordt het mogelijk het systeem eenvoudig uit te breiden met nieuwe functionaliteiten.

IDVV
Als onderdeel van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) heeft Rijkswaterstaat de aanbesteding voor BICS2 in de markt gezet. Rijkswaterstaat is initiatiefnemer van het programma IDVV. Binnen dit programma werken overheden, marktpartijen, kennisinstituten en bedrijfsleven samen aan het beter benutten van de vaarwegen. De nieuwe applicatie wordt nieuw opgebouwd om aan te sluiten op de actuele communicatiemiddelen. Na de ontwikkeling gaat Rijkswaterstaat tijdens een pilot de applicatie op 15 schepen testen. Na deze testfase zal het systeem begin 2014 worden ingezet voor alle binnenvaartschippers.

Technolution wint aanbesteding
Technologieontwikkelaar Technolution heeft de aanbesteding BICS2 gewonnen. Programmamanager Klaas Lok: "We zijn er trots op dat we na FIS en IDoS nu ook BICS2 mogen realiseren voor Rijkswaterstaat. BICS2 is een applicatie die gebruikt zal worden door duizenden schippers. We ontwikkelen het systeem voor Rijkswaterstaat, maar deze schippers houden we goed voor ogen. Het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk systeem is daarom belangrijk."

Rijkswaterstaat zal de applicatie na ontwikkeling hosten bij de bestaande BICS Helpdesk. De Helpdesk zal dan, net als nu al het geval is, binnenvaartschippers ondersteuning bieden bij vragen over het systeem.

Voor meer informatie kunt u de volgende websites bezoeken: http://www.rijkswaterstaat.nl/IDVV of http://www.technolution.eu.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Technolution B.V.

Technolution
Technolution heeft al meer dan 25 jaar ervaring met automatiseringsprojecten voor het verkeer op rij- en vaarwegen. Zowel boven als langs de kant van de wegen in verkeerscentrales wordt gebruik gemaakt van onze technologische oplossingen, maar ook in voertuigen, schepen en mobiele apparatuur vindt u door ons toegepaste technologie. Het innovatieve karakter loopt als een rode draad door onze oplossingen. Wat er nog niet is kunnen wij snel, goed en met veel enthousiasme creƫren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Technolution B.V.
T.a.v. mevrouw Femke Terpstra, Marketing and Communication Co-ordinator