Help! Last van een winterdip? Een huisdier is de oplossing.
donderdag 31-01-2013 13:02
Dit is een origineel bericht van Stichting "Met Dieren Meer Mens"
Veel mensen hebben momenteel last van een 'winterdip'. Dat is niet verwonderlijk, want wintermaanden duren altijd lang en brengen dagelijks grijze wolken, hagel, sneeuw, vorst en gure wind. Vooral in de maanden januari en februari voelen veel mensen zich somber. Dan is er ook nog de economische crisis met de daaruit voorvloeiende financiƫle en economische problemen. Onderzoeken hebben al jaren aangetoond dat mensen in moeilijke tijden troost vinden bij een huisdier. De Stichting Met dieren meer mens brengt de positieve effecten van het hebben van huisdieren op het leven en welzijn van mensen regelmatig onder de aandacht.

Inmiddels is algemeen bekend dat huisdierbezitters gezonder zijn. Dit komt niet zozeer door een gezondere leefstijl of hun sociaal economische status, maar blijkt vooral het gevolg van minder eenzaamheid en meer lichaamsbeweging van mensen met dieren. Volgens dr. Nienke Endenburg, wetenschappelijk adviseur van de Stichting Met dieren meer mens, is in tijden van onzekerheid en depressie een gevaar dat mensen in een sociaal isolement terecht komen. Een huisdier dwingt hen toch naar buiten te gaan, hetzij om de hond uit te laten of voeding voor de kat te kopen. Zo komen huisdiereigenaren ook in contact met anderen. Dit wordt sociale ondersteuning genoemd. Uit onderzoek blijkt dat deze mensen zowel lichamelijk als geestelijk gezonder zijn.

Huisdieren geven ook sociale ondersteuning. Of je nu boos of verdrietig bent huisdieren zijn er altijd voor je, ze lopen niet weg en oordelen niet. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen met huisdieren een lagere bloeddruk hebben, meer stressbestendig zijn en minder vaak de huisarts bezoeken. Het zomaar aanschaffen van huisdieren als remedie tegen de sombere wintermaanden is echter niet aan te raden. Huisdieren heb je voor een langere tijd. De Stichting Met dieren meer mens vindt het belangrijk dat huisdieren op een verantwoorde manier worden gehouden. Een huisdier kiest men weloverwogen en moet ook passen in de thuissituatie.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Stichting "Met Dieren Meer Mens"

Voor meer informatie:
Stichting Met dieren meer mens
Secretaris Pascale Fuchs
Telefoon: 035 - 62 55 181 / 06-50526716
www.metdierenmeermens.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door: