Wereldprimeur: Eerste app die laat zien wat bank met je geld doet
woensdag 30-01-2013 10:45
Dit is een origineel bericht van Triodos Bank N.V.
Zeist, 30 januari 2013 - Triodos Bank introduceert als eerste bank ter wereld een app voor mobiel bankieren die tegelijkertijd laat zien welke ondernemers en initiatieven de bank in de directe omgeving van de gebruiker financiert. De app bevat een Google Map met markers. Als je klikt op een marker, verschijnt er een pop-up met een foto en korte omschrijving van desbetreffende kredietklant. Op deze manier kunnen rekeninghouders zich eenvoudig een beeld vormen van wat er met hun aan de bank toevertrouwde geld gebeurt. De app is een belangrijke volgende stap in het transparant communiceren over alle activiteiten van de bank.

De nieuwe en voor de bankenwereld unieke functionaliteit is een doorontwikkeling van de vier jaar geleden door Triodos Bank geïntroduceerde website 'MijnGeldGaatGoed', die intussen volledig is geïntegreerd in de homepage van de bank (zie www.triodos.nl/nl/over-triodos-bank/mijngeldgaatgoed/) Op deze website kan iedereen - klant of geen klant - bijvoorbeeld op postcode of sector opzoeken waar de bank in Nederland en daarbuiten als financier actief is.
Van de app kunnen alle particuliere en zakelijke spaar- en betaalrekeninghouders van de bank kosteloos gebruik maken. Vanzelfsprekend kan de gebruiker daarmee ook het saldo van zijn rekeningen inzien, bij- en afschrijvingen bekijken en eenvoudig overboekingen doen. De app is al geschikt gemaakt voor het gebruik van IBAN, het nieuwe langere Europese rekeningnummer dat iedereen vanaf 2014 moet gaan gebruiken. De Triodos Bankieren app is o.a. via www.triodos.nl/mobielbankieren te downloaden in de app store van Apple en Google.

Volgens directeur retail banking Hans de Wolff van Triodos Bank is een bank in essentie een 'eenvoudig ding' dat ondernemers financiert met de tegoeden van spaarders. "Alleen hebben wij banken het in de loop der tijd onnodig ingewikkeld gemaakt. Daardoor is de relatie tussen geld en wat je ermee in gang zet, volkomen uit beeld geraakt. Door weer te laten zien wat er precies met het geld van spaarders en beleggers gebeurt, geef je mensen een concreet handelingsperspectief - en kunnen ze veel beter gefundeerd kiezen voor een bank die bij hen past."
Uit recent onderzoek van NOS blijkt dat Nederlanders steeds vaker gebruik maken van mobiele apps om hun bankzaken te regelen. Het gebruik ervan zou het afgelopen jaar verdubbeld zijn. Ook klanten van Triodos Bank hebben er met de nieuwe app nu een extra mogelijkheid bij gekregen om eenvoudiger te bankieren. Triodos verwacht dat steeds meer consumenten van banken zullen willen weten wat die met hun geld doen - en hoopt dat haar nieuwe app meer openheid van zaken hierover zal helpen versnellen.

De Triodos Bankieren app is geschikt voor de besturingssystemen iOS en Android. De bank heeft de app aan de hand van de zgn. scrummethode in eigen huis ontwikkeld. Daarbij wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die telkens in korte iteraties met vaste lengte werkende software opleveren. Inclusief vormgeving en testen kon de app in slechts 24 weken worden opgeleverd.

Over Triodos Bank:
Triodos Bank NV is een onafhankelijke bank die sinds haar oprichting in 1980 staat voor duurzaam en transparant bankieren. Triodos Bank financiert bedrijven, instellingen en projecten met een meerwaarde op sociaal, ecologisch en cultureel gebied, daartoe in staat gesteld door spaarders en beleggers die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en een duurzame samenleving.
Triodos Bank lanceerde het eerste groenfonds en cultuurfonds van Nederland en is wereldwijd een autoriteit op het gebied van microfinanciering in ontwikkelingslanden.
De bank heeft vestigingen in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland.

In 2009 is Triodos Bank verkozen tot duurzaamste bank ter wereld. Deze toonaangevende prijs is toegekend vanwege het leiderschap en de innovatieve kracht die Triodos Bank al 30 jaar toont bij het integreren van duurzaamheid in al haar activiteiten. De FT Sustainable Banking Award wordt toegekend door een internationale jury samengesteld op initiatief van de Financial Times en IFC, onderdeel van de Wereld Bank.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Triodos Bank N.V.

Beeld en achtergrond van de app vindt u op http://triodos-bank-nederland.pressdoc.com/37239-wereldprimeur-eerste-app-die-laat-zien-wat-bank-met-je-geld-doet  - zie bijgevoegde hyperlink in dit APS-bericht. Alle beeld is vrij van rechten te gebruiken.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Triodos Bank Nederland, Maarten Thijs
Telefoon 030 693 6562 (direct) of 06 5390 8139 (mobiel)
Email: maarten.thijs@triodos.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: