Weekend games maken levert recordaantal titels op
Weekend games maken levert recordaantal titels op
maandag 28-01-2013 15:39
Dit is een origineel bericht van Dutch Game Garden
Met 86 nieuwe games heeft de Global Game Jam in Nederland dit jaar zijn eigen record gebroken. Ruim 500 gamedevelopers, studenten en hobbyisten deden afgelopen weekend mee aan deze creatieve marathon waar deelnemers in zeer korte tijd games maken en op internet zetten. Op 19 februari tonen geselecteerde makers hun werk aan uitgevers en andere zakelijk geïnteresseerden tijdens een game-veiling in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Bijzonder was de deelname in Amsterdam van medewerkers van het bedrijf Silverfit, gespecialiseerd in revalidatie en fysiotherapie met behulp van gametechnologie. In Leeuwarden deed Grendel Games mee, maker van games voor o.a. medische toepassingen en personeelstraining. De aanwezigheid van dergelijke bedrijven toont aan hoe breed inzetbaar de vaardigheden van spelontwerpers zijn. Ook in Breda, Hilversum en Enschede werd gejammed.

"Het aantal games dat Nederlandse developers hebben gemaakt in zo'n korte tijd is indrukwekkend", aldus Viktor Wijnen van mede-organisator Dutch Game Garden. "Omdat teams in slechts één weekend een volledige game moeten maken, is de druk hoog om snel een goed concept neer te zetten van waaruit ze verder kunnen werken. Creativiteit, goed overleg en tijdsmanagement zijn daarbij onontbeerlijk."

Stages en banen
Omdat studenten en professionals elkaar ontmoeten, fungeert de Global Game Jam ook als informele stage- en banenmarkt. Jonge talenten spelen zich in de kijker bij hun ervaren industriegenoten. Wijnen: "We hebben al van deelnemers gehoord dat ze hun spel graag verder ontwikkelen. Daar zijn in het verleden commerciële games uit voortgekomen. We vermoeden dat dat dit jaar weer gebeurt." Om dat in de hand te werken organiseert Dutch Game Garden een veiling tijdens Control Gamelab, een live talkshow over game development in Amsterdam op 19 februari. Hier kunnen de deelnemers hun game per opbod verkopen aan een geïnteresseerde partij. De rest van deze avond staat in het teken van het succesvol ondernemen met deze games.

Het thema van de Global Game Jam was dit jaar het geluid van een hartslag. De makers van de games hebben hier op verschillende manieren mee gevarieerd. In sommige games staat (hart)ritme gelijk aan muziek en moeten spelers bepaalde ritmes volgen. Andere makers namen het thema letterlijk, door een game te maken die zich in en rond het menselijk hart plaats vindt. Eén game kan alleen gespeeld worden als twee spelers elkaars hand vasthouden. Hartkloppingen gegarandeerd.

Op iedere locatie in Nederland beoordeelde een jury de games. Deze bestond uit gamedevelopers, docenten, journalisten en medewerkers van Microsoft Nederland, sponsor van de Global Game Jam. De winnaars krijgen van Microsoft de mogelijkheid hun game in de nieuwe Windows Store uit te brengen. Miljoenen gebruikers hebben hier al een game of andere toepassing gedownload, een grote potentiële doelgroep.

Kijk voor een overzicht van de Nederlandse winnaars op www.globalgamejam.nl

Over Dutch Game Garden
Dutch Game Garden is aanjager van de Nederlandse gamesindustrie. Onze stichting stimuleert bedrijvigheid door ondernemers, financiers, kennisinstellingen en overheden aan elkaar te koppelen. Dutch Game Garden wordt mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) van de Europese Commissie.

www.dutchgamegarden.nl

Over de Global Game Jam
De Global Game Jam is een jaarlijks terugkerend evenement op honderden locaties over de hele wereld. Verdeeld in teams maken alle deelnemers in 48 uur een volledig werkende game. In Nederland ligt de organisatie van de Global Game Jam in handen van Dutch Game Garden en vijf HBO's: de HKU in Hilversum, de HvA in Amsterdam, de NHTV in Breda, de NHL Hogeschool in Leeuwarden en Saxion Hogeschool Enschede.

Deze editie van de Nederlandse Global Game Jam werd mede mogelijk gemaakt door Microsoft Nederland en een bijdrage uit het Level Up!-programma in het kader van Pieken in de Delta. Control Magazine, het vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, is mediapartner van de Global Game Jam NL.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Dutch Game Garden
											 
												
											 
	                                			Voor meer informatie over de Global Game Jam en de activiteiten van Dutch Game Garden belt u met Martijn van Best, communicatiemanager (06-515 585 20) of mail martijn@dutchgamegarden.nl