Beveiliging effectief tegen autodief
maandag 28-01-2013 06:30
Dit is een origineel bericht van VBV - Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit
Auto's met een goedgekeurd VbV-SCM beveiligingssysteem worden 74 procent minder vaak worden gestolen dan auto's die niet met een dergelijk systeem zijn uitgerust. Ook worden ze 62 procent vaker teruggevonden. Goedgekeurde beveiligingssystemen zorgen ervoor dat dieven meer moeite moeten doen en daardoor meer tijd kwijt zijn. Tevens gaat van de oranje driehoekige sticker op de ruit, die verwijst naar het systeem, een preventieve werking uit.

Dat concludeert het Verzekeringbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) op basis van onderzoek naar de effectiviteit van goedgekeurde voertuigbeveiligingssystemen in de afgelopen vijf jaar. VbV deed dit onderzoek in opdracht van Nederlandse schadeverzekeraars.

Impact van autodiefstal
In Nederland worden dagelijks 38 mensen getroffen door autodiefstal. De impact hiervan is groot. Diefstal tast niet alleen het veiligheidsgevoel aan, maar veroorzaakt ook flinke materiƫle schade en maakt mensen immobiel.
Het aantal diefstallen van jonge auto's (0-3 jaar) is in 2012 met maar liefst 8,8 procent gestegen in vergelijking tot 2011. Ook daalde de terugvindkans van gestolen auto's met ruim 11 procent. De schadelast is hierdoor toegenomen tot ruim 100 miljoen euro.
In totaal werden 3.178 auto's in deze categorie gestolen. Daders zijn veelal goed georganiseerde criminele bendes die het land rondtrekken. Met behulp van geavanceerde technieken worden vooral jonge auto's van merken zoals Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz en Seat gestolen. Autobezitters kunnen zich hiertegen wapenen. Uit onderzoek blijkt dat VbV - SCM goedgekeurde beveiligingssystemen effectief zijn tegen autodiefstal.

Voorkomen beter dan genezen
Om jonge en diefstalgevoelige auto's beter tegen diefstal te beveiligen, adviseert VbV verzekeraars om beveiligingssystemen voor te schrijven op basis van diefstalrisico. Verzekeraars ontwikkelden het landelijke VbV-SCM keurmerk voor voertuigbeveiliging zoals antidiefstal-alarm en Track & Trace systemen samen met Politie, RDW, ANWB, BOVAG, RAI, Stichting AVc en VEBON.

bijlage persbericht: Overzicht beveiligingssystemen effectief tegen diefstal.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												VBV - Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit

Het landelijke VbV-SCM keurmerk voertuigbeveiliging is in 1987 in het leven geroepen en wordt ondersteund door: de ANWB, BOVAG, Politie, RAI, RDW, Kiwa SCM, Stichting AVc, Verbond van Verzekeraars, VEBON en VbV.

Voor meer informatie over het persbericht kunt u contact opnemen met
Naam: Wouter Verkerk (Directeur VbV)
Telefoonnummer: 06-51228755
Email: wverkerk@stichtingvbv.nl