Loodgieters verwachten veel waterschade bij dooi
zaterdag 26-01-2013 09:00
Dit is een origineel bericht van UNETO - VNI
Installateursvereniging UNETO-VNI verwacht dat de aangekondigde dooi tot veel waterschade zal leiden. Als kapotgevroren leidingen ontdooien, gaat het water weer stromen en loopt het water door scheuren in de leiding weg. Om schade te voorkomen, kunnen volgens de brancheorganisatie de bewoners zelf maatregelen nemen, bijvoorbeeld door nu al goed te kijken of zij scheurtjes in leidingen aantreffen en tijdig deskundige hulp in te roepen.

De afgelopen dagen kwamen er bij loodgieters al veel meldingen binnen van bevroren leidingen en watermeters. De bij UNETO-VNI aangesloten leden werken op volle sterkte om de problemen te verhelpen. De installateurs verwachten bij het intreden van de dooi echter een nieuwe hausse aan meldingen.

UNETO-VNI wijst erop dat bewoners zelf veel kunnen doen om problemen door kapotgevroren leidingen te voorkomen. Zo raadt de brancheorganisatie aan om nu al leidingen te controleren op bijvoorbeeld scheuren. Als die worden aangetroffen, is het raadzaam om meteen de watertoevoer af te sluiten en een loodgieter in te schakelen. Controle is vooral belangrijk bij kranen die minder vaak worden gebruikt, zoals de buitenkraan en kranen in bijkeukens, garages, schuurtjes of in kamers die liggen op de koude oostkant van de woning. Ook in leegstaande woningen en vakantiehuizen is de kans op bevroren leidingen groot.

Bewoners kunnen ook de bevroren leidingen zelf ontdooien om te zien of die kapotgevroren is. Dit kan door met een föhn de leiding te verwarmen. Op het moment dat er weer water door de leiding stroomt, wordt duidelijk of er sprake is van een lekkage en kan deskundige hulp worden ingeschakeld.

5 Tips voor voorkomen van waterschade

1. Controleer de bevroren leiding op eventuele gaten en scheuren.
2. Ontdooi bevroren leidingen zelf met een föhn en controleer of er weer water uit de kraan komt en er nergens water weglekt.
3. Zet alle radiatoren open en zet de thermostaat niet lager dan 17 graden.
4. Schakel bij twijfel een loodgieter in.
5. Voorkom problemen in de toekomst door leidingen op vorstgevoelige plaatsen te isoleren.
Links:
Organisatie info:
												UNETO - VNI

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:  Dick Reijman, UNETO-VNI, 079 - 3250753/ 06-22411660, e-mail: d.reijman@uneto-vni.nl, www.twitter.com/unetovninieuws

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche, Het is één van de grootste brancheorganisaties van ons land met ruim 5.000 aangesloten installatiebedrijven die werkgelegenheid bieden aan 145.000 werknemers. De totale omzet van de aangesloten leden bedraagt 14 miljard euro.

Deel persbericht op:
Permanente link: