‘Lepra gehad? Dan kom je het land niet in!’
vrijdag 25-01-2013 10:33
Dit is een origineel bericht van Leprastichting
Het gebeurt tot op de dag van vandaag: ex-leprapatiënten kunnen zich in sommige landen niet verkiesbaar stellen, geen rijbewijs halen of mogen niet met de trein reizen. Het zijn vaak oude wetten, met ver strekkende gevolgen. Onder andere de VS en China gebruiken de ziekte zelfs als reden om iemand de toegang tot het land te ontzeggen.

Ook in het dagelijks leven ervaren ex-leprapatiënten obstakels. Het is moeilijker om een huwelijkspartner te vinden bijvoorbeeld en soms vertellen ze hun baas liever niet dat ze lepra hebben gehad, uit angst voor ontslag.

“Lepra is inmiddels vrij eenvoudig te genezen met een speciale cocktail van antibiotica,” zegt Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting. “Er is geen enkele reden om iemand die lepra heeft gehad te mijden of te discrimineren. Met de 60e Wereldlepradag in aantocht vraag ik alle betrokkenen om dit probleem serieus te nemen.”

Mensenrechten
Samen met vele andere leprabestrijdingsorganisaties wereldwijd (verenigd in ILEP) strijdt de Leprastichting voor het elimineren van de discriminerende wetten. Om ervoor te zorgen dat de mensenrechten van mensen die lepra hebben, of hebben gehad, worden gerespecteerd volgens de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties.

Hoewel de aantallen nieuwe patiënten teruglopen – in 2011 werden er 219.075 nieuwe gevallen gevonden – is er geen reden om achterover te leunen. Van Berkel: “Alleen als we lepra in een vroeg stadium vinden, kunnen we handicaps voorkomen. Als we nu zouden stoppen, zijn we binnen de kortste keren weer terug bij af. Dan nemen de patiëntaantallen weer toe. En vergeet niet de anderhalf miljoen mensen met een handicap door lepra, die soms ernstig worden gediscrimineerd. Ik ben trots op de vele donateurs, vrijwilligers, sponsors en partners, die daar samen met ons tegen strijden.”

Huub Stapel
Ook acteur Huub Stapel sluit zich daarbij aan. “Natuurlijk wil ik de Leprastichting helpen om iets te betekenen voor de allerarmsten van deze wereld. Daar hoef ik niet lang over na te denken. Er is immers meer in het leven dan dure auto’s en zorgeloos genieten. Ik was nog heel jong toen ik voor het eerst over lepra hoorde, via de verhalen over pater Damiaan. Die zal ik nooit vergeten. Daarom mag de Leprastichting mijn stem gebruiken voor de radiospot en mijn gezicht voor de campagne. Daar hoef ik niks voor te hebben.”

Radio, tv en 1.000 collectanten in Nederland
In veel landen vinden in de dagen voorafgaand aan Wereldlepradag activiteiten plaats om hier aandacht voor te vragen. In Nederland gaan zo’n 1.000 collectanten de straat op om geld in te zamelen voor leprabestrijding en er draaien een radiospot en een tv-spot op Nederland 1, 2, 3 en de regionale zenders.
Links:
Organisatie info:
												Leprastichting

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: