Project 1%CLUB krijgt miljoen van Keniaanse overheid
donderdag 24-01-2013 08:00
Dit is een origineel bericht van 1%CLUB
Investering in NaiLab, broedplaats voor jonge internetondernemers in Kenia

NAIROBI/ AMSTERDAM - 24 januari 2013, De Keniaanse overheid maakte vandaag bekend 1 miljoen euro te investeren in NaiLab, een broedplaats voor jonge internet ondernemers in Kenia. NaiLab helpt jonge ondernemers hun idee om te zetten in een bedrijf door ze werkruimte te bieden en ze te laten coachen door ervaren Keniaanse ondernemers. Het idee kwam van de Keniaanse Sam Gichuru (34). De Nederlandse ontwikkelingsorganisatie 1%CLUB maakte het mogelijk om drie jaar geleden het idee om te zetten in NaiLab.

1%CLUB oprichter Anna Chojnacka: ''Via 1%CLUB worden slimme ideeën in ontwikkelingslanden gekoppeld aan tijd, kennis en geld. Zo heeft consultancy bedrijf Accenture, partner van 1%CLUB, haar kennis gedeeld om het idee van Gichuru, ontwikkeling van een groeiprogramma voor Keniaanse ICT startups, van de grond te krijgen.''

Met de investering van de Keniaanse overheid zal het programma voor jonge Keniaanse internet ondernemers opgeschaald worden. Nu is NaiLab in staat 10 starters per jaar te begeleiden. Dit zal door de investering, met hulp van de Wereldbank, opgeschaald worden om zo ondernemerschap in Kenia verder te stimuleren.

NaiLab
NaiLab oprichter Sam Gichuru uit Nairobi zag veel jonge ondernemers worstelen zonder kantoor en internet: ''De ideeën zijn goed maar kennis en vaardigheden om te ondernemen houdt ze vaak tegen om hun idee tot een volwaardig bedrijf uit te laten groeien. NaiLab ondersteunt hen en de investering van de Keniaanse overheid is een bevestiging van de enorme potentie in deze groep.''

Gichuru vervolgt: ''We bestaan nu drie jaar en er zijn al verschillende succesvolle bedrijven uit voortgekomen. Zoals SemaTime, zij hebben een systeem ontwikkeld waarmee scholen het rapport van kinderen per SMS naar de ouders sturen. Een ander bedrijf maakt het mogelijk dat iedere straatverkoper een eigen mobiele webshop kan beginnen en klanten met hun mobieltje kunnen bestellen en betalen.''

Afrikaanse internetondernemers
Met een economische groei van 4,3% in 2012 groeit de Keniaanse economie, net als veel andere landen in Afrika, snel. Met name technologie en internet maken een sterke opmars de laatste jaren. Zo is inmiddels 1 op de 3 Kenianen aangesloten op het internet en 1 op de 2 doet betalingen met z'n mobiel. De waarde van deze mobiele transacties is in 2 jaar verdubbeld naar zo'n 1,1 miljard euro.
Links:
Organisatie info:
												1%CLUB

Contactpersoon:
Niels Jansen
niels@1procentclub.nl

Rechtenvrije foto's en ander persmateriaal kan gedownload worden via: http://www.1procentclub.nl/pers

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: