Nationale Holocaust Herdenking 2013
donderdag 24-01-2013 10:26
Dit is een origineel bericht van Nederlands Auschwitz Comité
Op zondag 27 januari 2013, 68 jaar na de bevrijding van Auschwitz, vindt bij het Spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz' in het Wertheimpark te Amsterdam de Nationale Holocaust Herdenking plaats ter herdenking van de volkerenmoord tijdens de Tweede Wereldoorlog op de Joden, Sinti en Roma, en alle andere groepen die door de Nazi's als ongewenst en minderwaardig werden beschouwd.

De burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan, Jacques Grishaver, voorzitter Nederlands Auschwitz Comité en Menno Lavino, namens de jongeren, houden toespraken.
Rabbijn Menno ten Brink zal het Jizkor en Kaddisj uitspreken en er is muziek van de Sinti en Roma. Hierna is er gelegenheid voor particulieren en organisaties hun kransen en bloemen te leggen bij het monument. In het kader van Holocaust Memorial Week zullen bloemen worden gelegd door kinderen van de Rosj Pina school en de Talmoed Tora-school LJG uit Amsterdam.

De herdenking vindt plaats in aanwezigheid van de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, Staatssecretaris Van Rijn van VWS, de burgemeester van Amsterdam, leden uit de Tweede Kamer en ambassadeurs en hoge vertegenwoordigers van 21 landen. De herdenking begint om 11.00 uur met een Stille Tocht vanaf het Stadhuis.

Het programma van zondag 27 januari 2013:

10.00 uur: Verzamelen voor de Stille Tocht in de Boekmanzaal van het
Stadhuis in Amsterdam, via de hoofdingang aan de Amstelzijde
11.00 uur: Begin Stille Tocht naar het Wertheimpark
11.30 uur: Herdenking bij het Spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz'
Sprekers: Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam
Jacques Grishaver, voorzitter N.A.C.
Menno Lavino, namens de jongeren
Jizkor en Kaddisj door rabbijn Menno ten Brink