Merendeel vijftigplussers kampt 's winters met vitamine D tekort
donderdag 24-01-2013 10:15
Dit is een origineel bericht van Sunday's
Gebrek aan zonlicht vergroot kans op winterdepressie aanzienlijk

Wateringen 24 januari, 2013 - Opvallend veel vijftigplussers kampen in de winter met een vitamine D tekort. En dat terwijl de vitamine vanaf deze leeftijd juist extra belangrijk is ter voorkoming van botontkalking en een neerslachtig gevoel. Enerzijds wordt het gebrek aan vitamine D veroorzaakt doordat vijftigplussers minder goed in staat zijn om vitamine D op te slaan. Anderzijds krijgen zij te weinig vitamine D binnen, omdat zij zichzelf overbeschermen tegen zonlicht, wat de opname van vitamine D door de huid belemmert. Dat blijkt uit onderzoek van Sunday's, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 750 Nederlanders.

Te goed beschermd
Vijf procent van de Nederlanders smeert zichzelf altijd in voordat hij of zij het huis verlaat. Vanaf een leeftijd van vijftig jaar, verdubbelt dit aantal naar 11 procent. Daarbij zitten vijftigplussers gemiddeld minder lang onbeschermd in de zon. Eén op vijf doet dit minder dan een uur, tegenover een landelijke gemiddelde van één op drie. Ook denkt 68 procent van vijftigplussers ten onrechte dat zonnen eigenlijk nooit goed voor je is en dat je jezelf dus ook voor korte periodes altijd dient te bedekken of in te smeren. Dit is een van de redenen dat de meerderheid van de vijftigplussers (58%) last heeft van een winterdip.

"Beschermd zonnen is belangrijk", vertelt gezondheidsprofessional Richard Verheesen. "Maar vaak wordt vergeten dat zonlicht ook positieve effecten heeft, zoals de aanmaak van vitamine D door de huid. Deze vitamine zorgt ervoor dat calcium uit de voeding kan worden opgenomen om te worden gebruikt in botten en tanden. Wanneer we de vijftig passeren, hebben we een groter risico op een vitamine D tekort. Dat tekort ontstaat doordat de huid op die leeftijd minder goed in staat is om vitamine D te maken. En dat is juist in Nederland belangrijk, omdat het zonlicht hier maar een beperkte periode sterk genoeg. Deze periode loopt van eind maart tot begin oktober. De aanmaak door de huid onder invloed van zonlicht is de belangrijkste en meest natuurlijke bron van vitamine D. Vitamine D heeft als bijkomend voordeel dat het je gemoedstoestand een flinke boost kan geven. Geen overbodige luxe dus tijdens deze donkere dagen."

Wintertherapie
Om in de winter toch voldoende vitamine D binnen te krijgen, biedt zonnebankketen Sunday's een aangename oplossing: de Blue D-lite. Deze nieuwe lamp zorgt voor de aanmaak van extra vitamine D in het lichaam.
Links:
Organisatie info:
												Sunday's

Over Sunday's
Sunday's werd in 2000 opgericht en is de enige landelijke keten van zonnestudio's in Nederland. Verantwoord zonnen staat bij Sunday's voorop. Zo is de Europese norm voor maximale stralingssterkte een vast onderdeel van de bedrijfsvoering en is er een eigen opleidingscentrum dat de 500 personeelsleden van de 60 (franchise)vestigingen de vereiste kennis bijbrengt. Daarnaast heeft Sunday's een speciaal huidanalyse-apparaat ontwikkeld waarmee het huidtype in enkele seconden kan worden vastgesteld. Op basis van het huidtype kan vervolgens een verantwoord zonadvies worden gegeven.

EINDE PERSBERICHT

***Noot voor de redactie ***
Bij dit persbericht wordt een factsheet met onderzoeksresultaten verzonden. Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Sunday's
Rob Bontje, directeur Sunday's Nederland