Luchtvaartmaatschappijen lappen regels aan hun laars
Luchtvaartmaatschappijen lappen regels aan hun laars
dinsdag 22-01-2013 08:30
Dit is een origineel bericht van Vlucht-vertraagd.nl
Luchtvaartmaatschappijen lappen regels aan hun laars

Amsterdam - Europese wetgeving moet vliegpassagiers bescherming bieden. Luchtvaartmaatschappijen blijken echter massaal de wetten en regels aan hun laars te lappen als het gaat om bescherming bij vluchtvertraging. Onderzoek van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl onder 10.000 vliegpassagiers wijst dat uit. Dien je een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij, dan is de kans groot dat je niet eens een reactie ontvangt.

Vliegpassagiers hebben op basis van Europese wetgeving bij annulering of vertraging van hun vlucht recht op een vergoeding tot 600 euro. In oktober 2012, nu drie maanden geleden, werd dit bevestigd door het Europese Hof - het hoogste rechtsorgaan van Europa. Luchtvaartmaatschappijen proberen echter keer op keer onder deze wetgeving uit te komen.

Van de 10.000 passagiers kregen slechts 846 passagiers direct na het indienen van hun claim geld van de luchtvaartmaatschappij. De afgewezen passagiers moeten vervolgens volhardend zijn om een vergoeding te krijgen, en soms loopt het zelfs uit op een rechtszaak. Uiteraard schrikt dat consumenten af, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.

Technische mankementen
Kapotte ruitenwissers of een defect toilet dat niet goed werkt: 'technische mankementen' is het meest gehoorde argument om een vergoeding niet uit te betalen. In bijna 40 procent van de gevallen worden dit soort redenen opgevoerd om onder de wetgeving uit te komen volgens het rapport. Het Europese Hof geeft in haar uitspraken aan dat technische mankementen doorgaans gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij behoren, tenzij het technische mankement niet voorkomen had kunnen worden. In dat geval is er sprake van overmacht.

Reactie PvdA
PvdA kamerlid Attje Kuiken reageert; "Zorgwekkend rapport. Passagiers hebben recht op een vergoeding bij vertraging. De houding van vliegtuigmaatschappijen richting passagiers is niet klantvriendelijk maar schofferend. Ik ga de staatssecretaris in mondeling vragenuur om opheldering vragen."

Stijging uitkeringen
Sinds de uitspraak van het Hof is er wel een stijging in het aantal schadeclaims dat direct wordt uitbetaald, echter van een hoge mate van bescherming van vliegpassagiers kan absoluut niet worden gesproken, aldus Van Bokhoven. "De cijfers spreken voor zich: luchtvaartmaatschappijen negeren de wettelijke reactietermijn of reageren helemaal niet, en als ze wel reageren wijzen ze praktisch direct de claim af."
Links:
Organisatie info:
												Vlucht-vertraagd.nl
											 
												
											 
	                                			Onderzoeksresultaten zijn in te zien via: http://www.vlucht-vertraagd.nl/20130122_rapport_bescherming_vliegpassagiers.pdf

Voor vragen kunt u terecht bij Tom van Bokhoven
Telefoon: +31(06) 54794216
Email: tom.vanbokhoven@greenclaim.nl
											 
											
											
Afdrukken:
Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: