Warm zonlicht bestrijdt Blue Monday
maandag 21-01-2013 07:15
Dit is een origineel bericht van Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ)
Het is vandaag Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Een tekort aan zonlicht en warmte is één van de oorzaken. Het is niet zo vreemd we in deze donkere periode het zonlicht zo missen. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit hoe gezond zonlicht is voor lichaam en geest.

Gezonde dosis zonlicht
Een gezonde dosis zonlicht is het hele jaar door van belang voor onder meer het immuunsysteem en de aanmaak van vitamine D. Van september tot en met maart heeft de Nederlandse zon echter niet voldoende kracht - als de zon überhaupt al schijnt. Veel mensen hebben na de zomer nog een opgebouwde reserve, maar zijn daar nu helemaal doorheen met grote tekorten aan vitamine D als gevolg.

Behaaglijke warmte
De gezonde eigenschappen van de zon zijn voor veel mensen dan ook een reden om een zonnestudio te bezoeken. Niet in de laatste plaats knappen ze op van het behaaglijke en ontspannen gevoel door de warmte van de zonnebank. Het feit dat het 'winterwit' van het gezicht is en ze een gezonde kleur krijgen, is voor hen dus niet de enige reden.

Vitamine D
Zonlicht stimuleert verschillende processen in het lichaam. Het geeft een betere doorbloeding van huid- en spierweefsel en verbetert de klierfuncties. Daarnaast zorgt zonlicht voor een extra hoge weerstand, door onder andere het moment van ontspanning en de natuurlijke aanmaak van vitamine D. Steeds meer wetenschappers stellen vast dat deze vitamine niet alleen onmisbaar is voor sterke botten, maar ook de kans op darm-, borst- en prostaatkankter, multiple sclerose, bepaalde huidaandoeningen en depressies kan helpen voorkomen.

Verantwoord Zonnen
Een alternatief voor vele zonloze maanden is de moderne zonnebank. Iedereen die overweegt om een bezoek te brengen aan een zonnestudio, doet er goed aan om te kijken of het bedrijf is aangesloten bij Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ). Deze brancheorganisatie bevordert de kwaliteit en veiligheid in de branche. Bij de aangesloten studio's geven de zonneconsulenten een persoonlijk zonadvies en zijn er voorlichtingsmaterialen om mee te nemen.

Zon met mate
Zowel SVZ alsook de Nederlandse Gezondheidsraad en dermatologen wijzen op het belang van een verstandige omgang met zonlicht. Gematigd zongebruik is noodzakelijk voor een goede gezondheid. Wanneer iemand met mate zont, is er geen verhoogd risico op huidkanker, maar profiteren lichaam en geest wel van de vele voordelen.
Links:
Organisatie info:
												Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ)