Marktontwikkeling Fietsen 2012
zondag 20-01-2013 12:15
Dit is een origineel bericht van RAI Vereniging
In 2012 zijn 1.039.000 nieuwe fietsen verkocht. De economische crisis en het lage consumentenvertrouwen waren onvermijdelijk van invloed op de verkoop. Het aantal verkochte fietsen slonk met 13,2% ten opzichte van 2011 (1.198.000). De omzetdaling hield daarmee gelijke tred, met een afname van 14,2%.

Het koperspubliek blijkt wel nog steeds voor zekerheid te kiezen en is bereid geld uit te geven aan een kwalitatief hoogwaardige fiets. Het gemiddelde aankoopbedrag bij de vakhandel nam dan ook nauwelijks af, met 0,7% naar een gemiddelde besteding van Euro 954,- voor een nieuwe fiets.

Alle soorten fietsen kenden een verkoopdaling, maar de elektrische fiets doet het relatief gezien goed. De opmars die de E-bikes de afgelopen jaren maken zette in 2012 door. Het verkoopaandeel groeide met 1,3%. In 2012 zijn 171.000 elektrisch trapondersteunde fietsen verkocht. Dat deze redelijk jonge productgroep populair is blijkt wel uit het feit dat deze maand de miljoenste E-bike over de toonbank is gegaan.

De E-bikes zijn in omzet de stadsfiets voorbij gestreefd. Met 16% van de verkoopaantallen wordt wel een omzetaandeel van 42% bereikt. Binnen de vakhandel is het omzetaandeel van E-bikes inmiddels 43% en daarmee voor dit kanaal het belangrijkste segment in de omzet. De fietsconsument krijgt steeds meer kennis over deze fietsen en hecht bij de aankoop aan advies, service en onderhoudsgaranties. De gemiddelde prijs die een consument in 2012 aan een E-bike uit heeft gegeven is Euro 1.821,-.

In 2012 vond 67% van de nieuwe fietsen zijn koper via de vakhandel. Een lichte daling van 2% ten opzichte van vorige jaar. Door de jaren heen is het aandeel van de vakhandel in de verkoop van nieuwe fietsen redelijk constant. Hiermee bewijst deze handelsschakel een belangrijke partner te zijn van de consument bij de ori├źntatie en uiteindelijke aanschaf van een nieuwe fiets. De branchvreemde kanalen hebben hun marktaandeel zien groeien met 2%. Zij profiteren van kopers die een goedkope, maar veelal trendy fiets zoeken voor kortere woon-werk- en woon-schoolafstanden.

Het uitstel van nieuw aanschaf had wel tot gevolg dat men vaker fietsen aanbiedt voor een opknapbeurt bij de vakhandel. Dat dit hoofdzakelijk de betere kwaliteitsfietsen betrof, die dus de kosten van extra onderhoud meer dan waard zijn, spreekt voor zich.

Einde bericht
Links:
Organisatie info:
												RAI Vereniging

De bijlage kunt u downloaden van de site www.raivereniging.nl.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserie├źn en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en
van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging, Harald Bresser: 020-504 4925 of 06 - 51 59 50 93