Drie winnaars Fiets Innovatie Award 2013
zondag 20-01-2013 12:15
Dit is een origineel bericht van RAI Vereniging
Tijdens de openingsdag op zondag 20 januari zijn op de vakbeurs FietsVAK drie Fiets Innovatie Awards 2013 toegekend. De winnaars zijn:

Cleanbar (van Koninklijke Gazelle N.V.)
Losse rem- en versnellingskabels zijn vaak niet mooi en onhandig. Deze hangen aan de voorkant van de fiets in een bundeltje voor het stuur en kunnen kapot getrokken worden. Veel mooier is het als kabels volledig zijn weggewerkt. Met de Cleanbar gaan alle rem- en versnellingskabels bij de stuurpen het frame binnen, wat zorgt voor een mooie geïntegreerde look. Ook speelt de Cleanbar in op de trend naar lichtgewicht: maar liefst 400 gram lichter dan de conventionele verstelbare stuurpennen.

Rubena Gaadi binnenband (van Verduin Agency)
Nieuwe binnenband met twee uiteinden, waardoor een binnenband vervangen kan worden zonder het wiel los te maken. Zeer geschikt voor fietsen met een gesloten kettingkast, maar het meest waardevol voor e-bikes. Hierdoor is het niet meer nodig om alles los te schroeven of de elektronica te ontkoppelen.

Sparta SL 18 headlight (van Sparta B.V.)
Koplamp voorzien van 18 LED's. De koplamp is geïntegreerd in de verende voorvork, wat zorgt voor een gestroomlijnd design dat één geheel met de fiets vormt. De plaatsing van de koplamp verkleint aanzienlijk de kans op beschadiging bij stalling in een vol fietsenrek. De brede straal zorgt niet alleen voor voldoende zicht maar ook voor goede zichtbaarheid van de fietser voor andere weggebruikers.

Fiets Innovatie Award
De Fiets Innovatie Award is voor de achtste achtereenvolgende keer georganiseerd door RAI Vereniging. Dit jaar werden 30 fietsinnovaties van zeer uiteenlopende aard aan de vakjury ter beoordeling aangeboden, waarvan er acht werden genomineerd. Hoewel de innovaties van een zeer respectabel niveau waren, zag de jury gezien de geringe onderlinge verschillen in de mate van productvernieuwing, dit jaar geen aanleiding voor toekenning van een 'Golden Award'.

De Award heeft als doel productvernieuwing in de fietsbranche te stimuleren. Voor de vakjury ligt het accent op een aangetoond streven naar - technische - vernieuwing. Bij de beoordeling van de inzendingen legt de jury de nadruk op het voordeel van de vernieuwing voor de gebruiker.

Einde bericht
Links:
Organisatie info:
												RAI Vereniging

NOOT VOOR DE REDACTIE:
De bijbehorende foto’s kunt u downloaden van de site www.raivereniging.nl

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en
van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging, Harald Bresser: 020-504 4925 of 06 - 51 59 50 93