Werkloze 55+ vecht met name tegen vooroordelen
vrijdag 18-01-2013 09:25
Dit is een origineel bericht van Nationaal Ouderenfonds
"Vaker ziek, minder flexibel, niet goed bijgeschoold, minder productief, minder snel van begrip en minder efficiënt. Allemaal onzin!" vertelt Jan Romme directeur van het Nationaal Ouderenfonds. "Uit onderzoek blijkt zelfs knalhard het tegendeel." De OuderenOmbudsman is maandag een campagne begonnen waarbij werkloze 55+ gevraagd worden of ze zélf ideeën hebben om de grote werkloosheid in deze groep op te lossen. Honderden werkloze 55+ hebben ondertussen aan deze oproep gehoor gegeven. "Het meest voorkomende binnengebrachte punt tot nu toe is dat het enorme vooroordeel over werkloze 55+ héél snel de wereld uit moet."

In de media worden steeds dezelfde argumenten gebruikt waardoor uiteindelijk iedereen dit ook gaat geloven. Uit onderzoek van TNO blijkt juist dat oudere werknemers productiever zijn dan jongeren. Door hun ervaring weten ze situaties direct goed in te schatten en werken daarom effectiever. Ze hebben zelfs slimmere werk strategieën dan jongeren.

Ziek
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat oudere werknemers minder vaak ziek zijn dan hun jongere collega's. Ouderen zijn opmerkelijk vaak NUL-verzuimers. "Ze doen niet aan baaldagen. Het verzuim bij ouderen neemt vanaf hun 55ste zelfs af! "licht Romme het onderzoek toe. De meeste ouderen blijven tot op hoge leeftijd gezond. Dat ouderen er gemiddeld lichamelijk op achteruitgaan is toe te schrijven aan slechts een kleine groep die sterk achteruit gaat. Als er al lichamelijke beperkingen komen, compenseert de werkende 55-plussers deze opvallend goed, zo blijkt uit het TNO onderzoek. Daarnaast heeft de lichamelijke gezondheid niet of nauwelijks invloed te op prestaties. Dankzij technologische ontwikkelingen aan automatisering zijn er namelijk veel minder fysiek zware beroepen dan vroeger.

"Ouderen vinden hun werk leuk en hebben er plezier in," vult Romme aan. "Ze barsten van de ervaring en zijn hun werkgever trouw, kortom een geweldig arbeidsethos. Werkgevers moeten gewoon zélf ervaren dat deze vooroordelen alleen maar vooroordelen zijn. Daarom roepen we op dat ze bij de volgende vacature gewoon een 55+ in dienst nemen." De OuderenOmbudsman krijgt sinds de start van de actie heel veel leuke, creatieve reacties. "Ook van werkgevers die werkloze 55+ in dienst willen nemen! "Geweldig, we gaan kijken of we deze werkgevers op onze site: www.ouderenombudsman.nl kunnen zetten."

Oproep
De OuderenOmbudsman blijft werkloze 55+ oproepen om hun ideeën en ervaringen te melden via 0900-6080100 (5 cent/min) of via www.ouderenombudsman de enquête in te vullen. De uitkomsten hiervan gaat OuderenOmbudsman voorleggen aan het bedrijfsleven en communiceren richting politiek. Binnenkort komt de OuderenOmbudsman met de belangrijkste bevindingen van deze campagne.

OuderenOmbudsman

De OuderenOmbudsman is een half jaar geleden opgericht als dienst van het Nationaal Ouderenfonds. De OuderenOmbudsman geeft advies, verwijst door, trekt aan de bel indien nodig en wil de stem van de ouderen in Nederland vertolken.
Links:
Organisatie info:
												Nationaal Ouderenfonds

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichtster Elke van Wageningen: 030-6567774 of 06-81331683 of manager OuderenOmbudsman Sabine Lorsheijd: 030-6567774, 06-40191573. Meer informatie  en de enquête vindt u op www.ouderenombudsman.nl.