Scriptieprijs UVA-student: computer leert menselijke taal begrijpen
vrijdag 18-01-2013 11:25
Dit is een origineel bericht van Stichting Toepassing Inductieve Leertechnieken
ENSCHEDE 18-01-2013: UvA-student Phong Le heeft vandaag de STIL Thesis Prize voor zijn afstudeeronderzoek "Learning Semantic Parsing" gewonnen.

Phong Le, nu promovendus aan het Institute for Logic, Language and Computation van de Universiteit van Amsterdam, heeft met zijn Masterscriptie "Learning Semantic Parsing" de STIL Thesis Prize 2013 gewonnen. Deze prijs voor de beste Master's thesis in taaltechnologie in Nederland en Vlaanderen, ter waarde van 1000 Euro, is 18 januari tijdens een landelijke conferentie over taaltechnologie in Enschede uitgereikt. Phong Le heeft in zijn onderzoek een nieuwe methode ontwikkeld die de basis legt voor toekomstige toepassingen van taaltechnologie, een vakgebied waar in het bedrijfsleven grote behoefte aan is.

Muis, toetsenbord en touchscreen zijn alomtegenwoordig, maar het liefst zouden we natuurlijk in gewone mensentaal onze computers en smartphones bedienen. Om dat voor elkaar te krijgen moet een computer niet alleen de woorden die we uitspreken herkennen en de structuur van een zin ontleden maar ook de betekenissen van woorden kunnen combineren tot de betekenis van een hele zin ("semantiek").

De technieken voor spraakherkenning en automatisch ontleden zijn de afgelopen 20 jaar radicaal veranderd en vrijwel allemaal gebaseerd op slimme kansrekening en zelflerende systemen die getraind worden op miljoenen, of zelfs miljarden, voorbeelden. Maar de technieken voor het berekenen van zinsbetekenissen - de compositionele semantiek - zijn vrijwel allemaal nog gebaseerd op de aanpak van de briljante logicus Richard Montague uit begin jaren zeventig.

UvA-student Phong Le en zijn begeleider Jelle Zuidema vonden het tijd daar iets aan te veranderen. Phong Le ontwikkelde daarvoor een nieuw, op kansen gebaseerd model voor semantiek als alternatief voor het systeem van Montague. Dat kansmodel was vervolgens de basis voor een nieuwe leermethode, enigszins vergelijkbaar met de methodes die door automatische vertaalprogramma's zoals Google Translate gebruikt worden om beter te leren vertalen. Dankzij een door wetenschappers in Groningen samengestelde dataset van ruim 9000 met betekenis gemarkeerde zinnen kon Le tenslotte laten zien dat zijn methode heel goed werkt, en een veelbelovende basis leggen voor toekomstige taaltechnologie.

Zijn werk is gepubliceerd in de Proceedings of the International Conference on Computational Linguistics (Le & Zuidema, Coling 2012). Met zijn scriptie verwierf Phong Le in augustus 2012 een Master of Science diploma in Artificial Intelligence (cum laude) aan de Universiteit van Amsterdam.

De Stichting Toepassing Inductieve Leertechnieken (STIL) is een stichting die zich tot doel stelt onderzoek naar toepassingen van leertechnieken in de taaltechnologie te stimuleren. STIL subsidieert vanaf 2009 jaarlijks een prijs voor een Masterscriptie die kwalitatief hoogstaand onderzoek in de computertaalkunde en haar toepassingen beschrijft.
Organisatie info:
												Stichting Toepassing Inductieve Leertechnieken

Voor meer informatie neem contact op met:

Jelle Zuidema, Universiteit van Amsterdam [zuidema@uva.nl],

Jakub Zavrel, Stichting Toepassing Inductieve Leertechnieken [zavrel@textkernel.nl, 020-4942496].

Deel persbericht op:
Permanente link: