NMF start jubileumjaar met 'Jongste musici in het oudste huis'
vrijdag 18-01-2013 09:00
Dit is een origineel bericht van Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Het jubileumjaar van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) gaat van start. Op zondagochtend 27 januari opent het Brackman Trio met een huisconcert in de Sint Annenstraat. Het concert vindt plaats tussen de archiefmappen en de printers ten kantore van het NMF onder de naam 'Jongste musici in het oudste huis van Amsterdam'. Het is het eerste concert in een maandelijkse serie bijzondere huisconcerten ter gelegenheid van het jubileum.

Het jaar 2013 staat helemaal in het teken van het 25-jarig bestaan van het NMF. Andere activiteiten zijn onder meer een luisterconcours, een mysterieuze cd release en een lezingencyclus.

Veel musici met een instrument van het NMF zijn bovendien te zien en te horen in het 'Weekend van het NMF'. Deze concertmarathon vindt 19, 20 en 21 april plaats in het hele land met 100 concerten en 100 musici op 100 prachtige locaties van Vereniging Hendrick de Keyser, de landelijk werkende organisatie die zich inzet voor het behoud van historische huizen. De Utrechtse violiste Svenja Staats (16) opent het weekend op vrijdag 19 april met een concert in het monumentale Hodshon Huis in Haarlem.
Kijk op de website van het NMF voor jubileumprogramma en data. (www.muziekinstrumentenfonds.nl)

Over het NMF
De Stichting Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, 25 jaar geleden mede opgericht door Theo Olof, geeft muziekinstrumenten in bruikleen aan talentvolle professionele musici. Het NMF wil hiermee (jong) talent, conservatoriumstudenten en beroepsmusici steunen in hun muzikale ontwikkeling. Het NMF beheert een van de grootste privécollecties (eeuwenoude en gloednieuwe) muziekinstrumenten ter wereld en wil graag dat deze waardevolle instrumenten uit de collectie in concerten te zien en te beluisteren blijven. De stichting heeft de afgelopen 25 jaar bijna 1.750 musici geholpen aan een muziekinstrument. Janine Jansen, Quirine Viersen, Pieter Wispelwey, Liza Ferschtmann, Isabelle van Keulen, Lavinia Meijer, Hannes Minnaar en Rick Stotijn spelen of speelden op een instrument uit de collectie van het NMF.

Beschermheer: Z.K.H. Prins Constantijn der Nederlanden
Voorzitter: Prof. Ir W. Dik

Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Nationaal Muziekinstrumenten Fonds

Vanaf 1 februari is tevens het bijna 100 pagina's dikke jubileumboek gratis beschikbaar. In dit rijk geïllustreerde boek is 25 jaar NMF samengevat. Wilt u dit boek ontvangen, stuurt u ons dan een mail met adresgegevens.
In de bijlage treft u de hoogtepunten uit dit boek!

Voor meer informatie:

Marike Andringa, pers en publiciteit Nationaal Muziekinstrumenten Fonds andringa@muziekinstrumentenfonds.nl 06-46164502

Marcel Schopman, directeur Nationaal Muziekinstrumenten Fonds schopman@muziekinstrumentenfonds.nl 020 622 12 55