AzG krijgt geen toegang tot Konna, Mali
vrijdag 18-01-2013 11:34
Dit is een origineel bericht van Artsen zonder Grenzen
Amsterdam, 18 januari 2013 - Tot op heden krijgt Artsen zonder Grenzen geen doorgang naar het zwaar bevochten en gebombardeerde gebied rondom de plaats Konna; de wegen ernaar zijn afgesloten door het Malinese leger. Artsen zonder Grenzen roept de betrokken partijen op humanitaire organisaties toegang te verlenen tot Konna en alle andere plaatsen waar gevochten wordt, en waar burgers afgesloten zijn van humanitaire hulp.

Artsen zonder Grenzen wil een team naar Konna sturen om de situatie van de burgerbevolking in te schatten en direct medische hulp te verlenen. Artsen zonder Grenzen is sinds maandag in contact met zowel de Malinese burgerlijke en militaire autoriteiten, als met het Franse leger en de Franse regering, om toegang te verkrijgen tot het zwaar bevochten en gebombardeerde gebied rondom de plaats Konna.

'Ondanks onze herhaaldelijke verzoeken blijven de autoriteiten weigeren om ons toegang te verlenen tot Konna,' aldus Malik Allaouna, operationeel verantwoordelijke van Artsen zonder Grenzen. 'Het is cruciaal dat neutrale en onpartijdige humanitaire hulp toegestaan wordt in de conflictgebieden. We vragen alle partijen om de burgerbevolking en het werk van humanitaire organisaties te respecteren.'

'We werken al een aantal maanden in Mali, zowel in gebieden die in handen zijn van de regering als waar verschillende gewapende groepen controle over hebben,' vervolgt Malik Allaouna. 'Maar sinds het begin van het offensief van het Malinese en het Franse leger, kunnen we ondanks onze neutraliteit de frontlijn niet meer oversteken. Hele regio's zijn nu afgesloten van hulp van buitenaf.'

Artsen zonder Grenzen verleent nu al hulp in de regio's Mopti, Timboektoe en Gao. In Douentza, waar een team verschillende dagen afgesneden was van de buitenwereld en daarmee van bevoorrading, beginnen mensen weer naar het gezondheidscentrum te komen. Het team houdt daar medische consulten.

Artsen zonder Grenzen werkt met 450 Malinese en 50 internationale medewerkers in Mali. De afgelopen maanden boden wij noodhulp in de gebieden rond Gao, Timboektoe en Mopti. Ook werken we in Koutiala, in het zuiden van het land, en bieden we hulp aan Malinese vluchtelingen in buurlanden Burkina Faso, Niger en Mauritaniƫ.
Links:
Organisatie info:
												Artsen zonder Grenzen

Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen,
Rolinda Montsma: telefoon 020 520 8958 of 06 5050 5305, buiten kantooruren: 06 543 94 727, rolinda.montsma@amsterdam.msf.org. www.artsenzondergrenzen.nl