VISA Kaarthouders doorbreken de 1 biljoen transactie barrière
donderdag 17-01-2013 12:29
Dit is een origineel bericht van Visa Europa
Jaarlijkse uitgaven houders Visa debet betaalkaarten in Europa voor het eerst meer dan 1 biljoen euro

- 16% groei van de e-commerce, waarbij de online uitgaven met Visa betaalkaarten de grens van 200 miljard euro hebben overschreden

- Aantal transacties in Nederland gestegen met ruim 10% en transacties per kaart gestegen met ruim 20%

Amsterdam 17 januari 2013 - De jaarlijkse uitgaven van houders van een Visa debet betaalkaart in Europa hebben voor het eerst de grens van 1 biljoen euro (1,02 biljoen) overschreden. Dit cijfer komt neer op een jaarlijkse toename met 8,8%, zo rapporteert de aanbieder van betalingstechnologie Visa Europa. Vandaag maakt het bedrijf de resultaten over het boekjaar eindigend op 30 september 2012 bekend.

Sterke groei
Ondanks het moeizame economische klimaat zijn de uitgaven van houders van Visa betaalkaarten gestegen tot 1,3 biljoen euro, een toename met 8,0%. Deze toename ging gepaard met een groei met 16% van de e-commerce, het snelst groeiende segment van de bedrijfsactiviteiten van Visa Europa. De online uitgaven met Visa betaalkaarten in Europa gingen voor het eerst de grens van 200 miljard euro (202 miljard) te boven. Dat komt neer op meer dan 20% van de verwerkte transacties van Visa Europa. In Europa wordt van elke 6,75 euro 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart.
Ook op andere kerngebieden van de activiteiten van Visa werd een krachtige groei genoteerd. Zo stegen de uitgaven met commerciële kaarten met 17,6% en de uitgaven met prepaid betaalkaarten met 18,3%.

Nederlandse resultaten
Daniel van Delft, Country Manager Nederland: "Het aantal transacties met Visa kaarten is in Nederland gestegen met meer dan 10% naar 31,4 miljoen. Het aantal transacties per gemiddelde kaart is gestegen met ruim 20% naar 19,6. Er is in totaal 2,48 miljard euro besteed met Visa en V PAY kaarten, een stijging van 1,74%. De gemiddelde waarde van zo'n aankoop bedroeg 85,30 euro, een daling van 9,53%. Deze daling wordt mede veroorzaakt door het groeiende aantal debet betaal transacties. Consumenten gebruiken hun V PAY kaart voor alledaagse, kleinere betalingen."

Europese resultaten
Als ledenorganisatie opereert Visa Europa op basis van een model van groot volume en lage kosten, waarmee zij haar leden haar diensten aanbiedt. Voor het tweede jaar achtereen zijn de opbrengsten van Visa Europa meer dan 1 miljard euro (1,11 miljard) en het bedrijf heeft een overschot vóór belastingen van 260 miljoen euro, dat deels wordt geherinvesteerd in de bedrijfsactiviteiten en deels wordt gebruikt ter aanvulling van het kapitaal en de reserves.

Grote investeringen
Visa Europa heeft de afgelopen zes jaar meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd in technologie en infrastructuur. Zo heeft zij een solide en veilig Europees betalingsplatform gecreëerd, waarmee de organisatie de nieuwe generatie betalingstechnologieën kan leveren. Visa blijft consumenten, verkopers en winkeliers een ongeëvenaarde betalingsveiligheid bieden, waarbij de ratio fraude/verkoop al voor het tweede jaar achtereen een recordlaagte heeft bereikt (0,04% voor heel Europa).

Digitale portemonnee: V.me
In 2013 zal Visa in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje beginnen met de roll-out van V.me, Visa's eerste integrale digitale portemonnee. Visa gelooft dat tegen 2020 ten minste één derde van alle Europese consumenten gebruikmaakt van V.me.
V.me van Visa biedt consumenten de mogelijkheid om online transacties te verrichten waarbij ze maar één keer hoeven te klikken nadat ze via de internetbrowser op hun smartphone, tablet, PC of laptop zijn ingelogd. Daarbij kunnen ze kaarten gebruiken van meerdere aanbieders. V.me is buitengewoon veilig: de kaartgegevens van de consument worden niet bekendgemaakt aan de online verkoper. Het geheel wordt ondersteund door vele lagen van beveiligingstechnologie van Visa. V.me zal als product verder worden ontwikkeld en ook worden opgenomen in overige betalingstechnologieën van Visa, inclusief contactloze transacties verkooppunten en persoonlijke betalingen.

Mobiele contactloze betalingen
In 2013 zal ook verder worden gegaan met de roll-out van contactloze betalingen voor kaarten en mobiele apparaten. Het aantal contactloze transacties is in 2012 verviervoudigd en Visa Europa verwacht dat deze groei zich in 2013 zal herhalen. In heel Europa zullen er in 2013 40 aanbieders zijn van mobiele contactloze betalingsdiensten voor consumenten en tegen het einde van 2013 zullen er ongeveer 80 soorten smartphones zijn, die door Visa zijn gecertificeerd om contactloze transacties te verrichten.

Peter Ayliffe over de resultaten
"Visa Europa heeft het afgelopen jaar goed gepresteerd ondanks de moeizame economische omstandigheden. Daaruit blijkt wel over welke veerkracht onze onderneming telkens weer beschikt," aldus Peter Ayliffe, Chief Executive van Visa Europa. "Debetkaarten, die ongeveer 80% van alle uitgaven met Visa betaalkaarten vertegenwoordigen, vertonen nog altijd een krachtige groei, terwijl e-commerce zich heeft gemanifesteerd als het snelst groeiende segment van onze activiteiten. Naarmate dit deel van de markt volwassener wordt, zal e-commerce alleen maar nog meer groeien."
"Wij hebben de vruchten geplukt van onze investeringen in technologie en beveiliging. Hierdoor konden wij in 2012 niet alleen een 100%-verwerkingscapaciteit leveren en de laagste cijfers voor fraude laten zien, maar konden wij ook bij de Olympische Spelen in Londen onze oplossing voor mobiele contactloze betalingen in de etalage zetten. Deze investering ligt ook ten grondslag aan de roll-out van nieuwe betalingstechnologieën in 2013. Aangezien consumenten nog altijd massaal hun toevlucht nemen tot mobiele apparaten, is het onze prioriteit voor 2013 om de consument snellere en veiligere mobiele betalingswijzen te bieden."
"De afgelopen zes jaar stonden in dienst van het voorbereiden en aanleggen van een Europese betalingsinfrastructuur ter ondersteuning van de Europese handel, en het leveren van nieuwe betalingstechnologieën. Het komend jaar zullen wij onze oplossing voor mobiele contactloze betalingen onder klanten verspreiden en voor het eerst op grote schaal de digitale portemonnee introduceren."
"Wij weten dat consumenten en leveranciers erop vertrouwen dat Visa nieuwe technologieën levert die geloofwaardig, veilig en bestendig zijn. Het is deze combinatie van innovatie en solide infrastructuur die ervoor zorgt dat Visa voorop blijft lopen in de ontwikkelingen van betalingstechnologie in Europa."
Links:
Bijlage: