Gemiddelde koopsom in 2012 daalt met 5,6%, transacties -2,9%
donderdag 17-01-2013 18:37
Dit is een origineel bericht van Woningmarktcijfers.nl
In 2012 hebben kopers in Nederland gemiddeld Euro 226.700 voor hun bestaande koopwoning betaald. In vergelijking met 2011 is dit een daling van 5,6%. Dit blijkt uit onderzoek van Woningmarktcijfers.nl. De totale prijsdaling sinds 2008, het jaar dat de crisis uitbrak, komt daarmee uit op 10,5%. De verkoop van goedkope corporatiewoningen nam verhoudingsgewijs toe. Dit heeft een prijsdrukkend effect van Euro 4.000. Zonder dit effect zou de gemiddelde verkoopprijs zijn uitgekomen op Euro 230.700 en de daling beperkt zijn gebleven tot 9%. De daling van de werkelijke gemiddelde koopsom is beduidend lager dan de daling van de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK).

Transactiedaling 2,9%
Door een goede decembermaand blijft de transactiedaling in 2012 beperkt tot 2,9%. Er zijn 117.261 woningtransacties door het Kadaster geregistreerd. Door de wijzigingen in het systeem van hypotheekrenteaftrek per 1 januari 2013, zijn een aantal kopers vervroegd naar de notaris gegaan.

Provinciale verschillen groot
De provincie Overijssel scoort als beste in 2012. Het aantal transacties nam toe met 4%, terwijl de prijsdaling beperkt bleef tot 2,7%. Limburg en Zeeland deden het ook beter dan het landelijk gemiddelde. Het aantal verkopen steeg met 2,5% en de prijsdaling bleef beperkt tot 4,7%. In Groningen en Friesland daalde het aantal transacties met respectievelijk 9,1% en 7,7% het meest. De grootste daling van de gemiddelde koopsom deed zich voor in Noord Holland (-7,2%). Zuid-Holland scoorde eveneens slechter dan het landelijk gemiddelde.

Koopkansen in 2013 sterk verbeterd
Ondanks het feit dat kopers vanaf 2013 verplicht worden de hypotheek in 30 jaar af te lossen en de leenquote opnieuw is verlaagd, zijn er voor kopers in 2013 prima kansen om te kopen. Door de daling van de gemiddelde koopsom, de verlaging van de overdrachtsbelasting naar 2% en de gedaalde hypotheekrente, kunnen kopers met hetzelfde inkomen een betere woning kopen dan enkele jaren geleden. Consumenten doen er goed aan een objectieve afweging te maken tussen kopen en huren. De huren gaan de komende jaren extra omhoog. Vooral op langere termijn is een koper goedkoper uit dan een huurder.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Woningmarktcijfers.nl

Woningmarktrapport vierde kwartaal binnenkort beschikbaar
Gedetailleerde marktinformatie en uitgebreide kwartaalrapporten zullen binnenkort op de website van Woningmarktcijfers.nl beschikbaar zijn van elke gemeente, regio en provincie in Nederland. Naast prijsontwikkelingen en transactieaantallen bevatten de rapporten o.a. de verkooptijd van woningen (TVT) en demografische ontwikkelingen.

Noot met betrekking tot de cijfers
De gegevens van Woningmarktcijfers.nl zijn gebaseerd op de absolute koopsom- en transactiegegevens van het Kadaster, geregistreerd op het moment van notariƫle levering van de woning.

Over Woningmarktcijfers.nl:
Woningmarktcijfers.nl is een product van Pasgoed BV een bureau dat adviezen geeft aan overheden en marktpartijen op het gebied van ontwikkelingen in de woningmarkt. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Leo van de Pas.

Woningmarktcijfers.nl
Burg. de Hesselleplein 13
6411 CG Heerlen
T: +31 (0)45-4040250F: +31 (0)45-4040252E: info@woningmarktcijfers.nl / www.woningmarktcijfers.nl