Europa dreigt slag om Afrika te verliezen van Aziaten
donderdag 17-01-2013 09:00
Dit is een origineel bericht van Berenschot
17 januari 2013. Europese ondernemingen verliezen snel terrein in Afrika. Ze zijn zo gericht op groeimarkten in Zuid-Amerika en Azië, dat ze nauwelijks merken dat Braziliaanse, Chinese en Indiase bedrijven ondertussen de opkomende economieën van Afrika verdelen. Van de 49 landen in sub-Sahara Afrika is minstens de helft commercieel interessant voor Nederlandse bedrijven. Het is er bovendien makkelijker zaken doen dan in de BRIC landen. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot en de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam onder 110 bedrijven.
De afgelopen jaren is de politieke en economische stabiliteit in veel Afrikaanse landen flink toegenomen. Zozeer zelfs dat landen als Nigeria, Kenia, Ethiopia, Rwanda en Tanzania opkomende economieën zijn geworden. Er is vrijwel geen product of dienst waar in Afrika geen vraag naar is. De Chinezen en Indiërs zijn vol overgave op deze nieuwe markten gesprongen. Ze deden het aandeel van Europa in de wereldwijde handel met Afrika slinken van 50% in 1990 tot minder dan een kwart nu.
In Nederland echter weerhouden een gebrek aan urgentie, gaten in het diplomatieke netwerk en beperkte toegang tot financiering veel Nederlandse ondernemers van het doen van investeringen in Afrika. Dit blijkt uit onderzoek door Berenschot en de Rotterdam School of Management, in samenwerking met de Netherlands-African Business Council (NABC), in het kader van het boek 'Doing business in Africa - a strategic guide for entrepreneurs', dat vandaag aan minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking wordt aangeboden. Het onderzoek omvatte interviews, case studies en een enquête onder 110 bedrijven.
De negatieve beeldvorming over Afrika vertroebelt het zicht van Nederlandse ondernemers op het commerciële potentieel van Afrika. Analyse van krantenkoppen laat zien dat Nederlandse pers negatiever bericht over Afrika dan buitenlandse pers. Dat is zonde, vindt Marjolein Lem, consultant bij Berenschot: "Bedrijven die in Afrika zitten, behalen goede resultaten. 65% van de onderzochte Nederlandse ondernemingen die al in Afrika zitten zijn tevreden met hun omzet en 95% denkt erover de komende jaren uit te breiden."
Nederlandse ondernemingen zijn volgens Rob van Tulder, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, goed gepositioneerd om de kansen in Afrika te benutten. "De Nederlandse expertise en op samenwerking gerichte manier van ondernemen lenen zich goed voor de nieuwe zakelijke benadering die past bij een veranderend Afrika."
Bedrijven die in Afrika succes hebben, zo blijkt uit het onderzoek, hebben lef, een lange termijn visie, lokale aanwezigheid en werken vaak samen met de overheid en maatschappelijke organisaties. Grote bedrijven als Heineken, Philips en Friesland Campina maar ook MKB-ers zoals Zeelandia en CWT Sitos bewijzen dat het kan. "Afrika is dichterbij dan veel mensen denken," aldus Kim Geleynse, consultant bij Berenschot.
Links:
Organisatie info:
												Berenschot

Doing business in Africa - a strategic guide for entrepreneurs'  is vanaf 17 januari 2013 te bestellen bij www.nabc.nl.

Uitgever: Berenschot International BV, Partnerships Resource Centre at RSM Erasmus University Rotterdam (PRC/RSM) en de Netherlands-African Business Council (NABC).

Auteurs: Marjolein Lem, Rob van Tulder, Kim Geleynse

ISBN: 978-94-90314-16-3

Presentatie:  Het boek wordt op 17 januari omstreeks 19.00 uur aangeboden aan minister Ploumen tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Netherlands-African Business Council (NABC) en de Southern African Netherlands Chamber of Commerce (SANEC) in de Heineken Experience, Stadshouderskade 78, 1072 AE, Amsterdam.

Voor het bijwonen van dit evenement, meer informatie over het onderzoek of een recensie-exemplaar van het boek, kunt u contact opnemen met Marjolein Lem, senior consultant bij Berenschot International: 06-55364821 of m.lem@berenschot.com.