Roeien ook zeer geschikt voor blinden en slechtzienden
woensdag 16-01-2013 18:15
Dit is een origineel bericht van Tekstinzicht Tekst & Audio
Je moet roeien met de riemen die je hebt, zegt het spreekwoord. En dat geldt zeker ook voor mensen met een visuele beperking. Roeien is ook een zeer geschikte sport voor mensen die (zeer) slechtziend of blind zijn. Wie dat zelf wil ervaren, komt donderdag 31 januari a.s. naar Bibliotheek Waterland in Purmerend.

Daar wordt dan een gratis toegankelijke Regionale Beurs met aangepaste producten voor Slechtzienden en Blinden gehouden. Het Doe Mee! programma staat deze keer in het teken van de roeisport. Roeien, zowel recreatief als in wedstrijdverband, is een actieve sport, waarbij alle spieren worden gebruikt. Verder bevordert roeien de integratie tussen mensen die wel en niet (goed) zien. Ook is er aandacht voor sporten als Showdown en Goalball. Sporten die eveneens door wel- en niet-visueel beperkten samen gespeeld kunnen worden.

Behoefte
Volgens beursorganisator Bas Barendregt, zelf slechtziend, voorziet de Regionale Beurs voor Slechtzienden en Blinden, die sinds het voorjaar van 2010 door het hele land worden georganiseerd, in een duidelijke behoefte. "De verwachting is dat het aantal slechtzienden als gevolg van de toenemende vergrijzing de komende jaren behoorlijk zal toenemen. Met deze beurs willen we daarop inspelen."

Oplossingen
"De beurs is vooral bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld ontdekken dat zij de laatste tijd hun stoel veel dichter naar de televisie moeten schuiven omdat ze anders de ondertiteling niet meer kunnen lezen en nog onbekend zijn met mogelijke oplossingen", benadrukt Bas Barendregt.

Laten ervaren
Kleinschaligheid en een goede toegankelijkheid zijn volgens Barendregt de kracht van de Regiobeurs. "We hopen dat we bezoekers kunnen laten ervaren dat slechtziendheid niet per definitie een onoverkomelijk probleem hoeft te vormen; met de juiste hulpmiddelen en begeleiding kan het leven zeker weer de moeite waard worden."

Informatie
De Regionale Beurs voor Slechtzienden en Blinden (www.hulpmiddelenbeurs.nl) wordt donderdag 31 januari 2013 van 10:00 - 17:30 gehouden in Bibliotheek Waterland (www.bibliotheekwaterland.nl), Waterlandlaan 40, 1441 MP Purmerend.
Voor meer info over het roeien: www.prvdewhere.nl. Of bel met Hans Wensveen tel. (0299) - 643340 (na 17:30 uur) of 06-51038488.

Volg ons ook via Facebook (www.facebook.com/hulpmiddelenbeurs) en Twitter (@hulpmiddelenbeurs).
Links:
Organisatie info:
												Tekstinzicht Tekst & Audio

Noot voor de redactie en niet voor publicatie!
Voor meer informatie over de Regionale Beurs voor Blinden en Slechtzienden kunt u contact opnemen met beursorganisator Bas Barendregt. Dat kan via: bbarendregt@hulpmiddelenbeurs.nl
of via: 06 - 2423.2972.