Aantal kampeerauto’s in Nederland voor het eerst boven 80.000
woensdag 16-01-2013 12:47
Dit is een origineel bericht van BOVAG
De kampeerauto wint razendsnel terrein in Nederland. Uit de cijfers van BOVAG en bureau VWE blijkt dat afgelopen jaar de grens van 80.000 geregistreerde campers werd geslecht. Op 1 januari 2013 telde het park 81.058 kampeerauto's, terwijl dat er vier jaar geleden geen 60.000 waren.

Sinds 1 januari 2009 is het aantal campers in Nederland met maar liefst 36,1 procent gestegen, van 59.556 tot 81.058 exemplaren. In 2012 werden er 1.295 nieuwe kampeerauto's verkocht en dat is 8,8 procent minder dan in het jaar ervoor (1.420 stuks). Hymer (208 exemplaren, 16,1 procent marktaandeel), Adria (158 stuks, 12,2 procent) en Bürstner (122 stuks en 9,4 procent) waren de best verkochte merken in 2012. Met 4.897 tweedehands campers verkochten de Nederlandse kampeerautobedrijven afgelopen jaar net zoveel occasions als in 2011 (4.896).

Nieuwe rijbewijsregels
Volgens Toine Crone, manager BOVAG Caravan- & Camperbedrijven, verwacht dat de populariteit van campers komend jaar zal aanhouden: "Op 19 januari 2013 worden op Europees niveau nieuwe rijbewijsregels van kracht en wordt een nieuwe categorie 'C1' geïntroduceerd, voor het besturen van voertuigen tussen 3.500 en 7.500 kilogram. Daardoor hoeven mensen die met een grote kampeerauto op pad willen gaan, niet langer een volledig C-rijbewijs voor vrachtwagens te halen." Tijdens 's lands grootste kampeerbeurs, de Caravana in WTC Expo te Leeuwarden (vorig jaar 57.000 bezoekers), geeft BOVAG van 17 tot en met 22 januari op haar stand tekst en uitleg over de nieuwe rijbewijsregels.
Links:
Organisatie info:
												BOVAG

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling pers en interne media op telefoonnummer 030 659 53 40. Ook kunt u onze woordvoerders buiten kantooruren mobiel bereiken: Paul de Waal 06 51 38 33 09 of Tom Huyskens 06 22 57 92 29.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 11.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 82.000 mensen.

BOVAG pers en interne media
Postbus 1100, 3980 DC Bunnik, Kosterijland 15, 3981 AJ.
Tel. 030 659 53 40, pers@bovag.nl, www.bovag.nl