Unieke vergelijkingssite tarieven en waarderingen financieel adviseurs
donderdag 10-01-2013 09:15
Dit is een origineel bericht van Adviestariefvergelijker.nl
Op 1-1-2013 is het provisieverbod op complexe producten ingegaan. Dat betekent dat de consument nu apart moet betalen voor advies. Daarmee ontstaat er voor de consument onoverzichtelijkheid van adviestarieven en diensten van financiële dienstverleners. Als antwoord hierop wordt met ingang van 10 januari 2013 de vergelijkingssite www.adviestariefvergelijker.nl gelanceerd. Een unieke site die geen verzekeringsproducten, maar diensten en de daarvoor in rekening gebrachte kosten vergelijkt. Ook kan de consument hier zijn review over zijn financieel adviseur geven.

Het provisieverbod geldt voor o.a. de volgende (complexe) producten:
- Pensioen, levensverzekeringen
- Hypotheken
- Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
- Overlijdensrisicoverzekeringen
- Uitvaartverzekeringen

Dit betekent voor de consument, zowel particulier als zakelijk, dat de beloning voor de adviseur (tussenpersoon, bank, verzekeraar) vanaf dit jaar niet meer in het product zit versleuteld. De consument gaat apart betalen voor advies. Hoeveel de klant moet gaan betalen verschilt per dienstverlener. De vindbaarheid van de tarieven is nu slecht. Verschillen van meer dan Euro 1.000,- voor een vergelijkbaar advies zijn geen uitzondering. Ook de kwaliteit van het advies is lang niet bij iedereen even goed. Adviestariefvergelijker.nl, de enige in zijn soort, helpt de consument om de voor hem of haar juiste keuze te maken. En maakt de beloning voor advies vindbaar en transparant.

Adviestariefvergelijker.nl geeft bedrijven en particulieren inzicht in:
 Alle voorkomende tarieven, voor zowel advies als beheer, van alle producten die onder het provisieverbod vallen, waaronder vaste tarieven, uurtarieven, richttarieven, execution only, etc.
 De kenmerken van diensten, waaronder vaste contactpersoon, kosteloos bezoek aan huis/bedrijf, mate van onafhankelijkheid van de dienstverlener, etc.
 De waardering van de dienstverlener per product, door andere consumenten, zowel zakelijk als particulier. Bijvoorbeeld op het gebied van prijs/kwaliteit, service, heldere uitleg, aanbeveling bij vrienden en familie, etc.

Naast het vergelijken van tarieven, diensten en waarderingen, kan er ook een vraag gesteld worden op Marktplein Verzekeringen. Een consument kan hier bijvoorbeeld vragen om een scherpere premie of betere voorwaarden. Ter ondersteuning van de vraag kan er een verzekeringsoverzicht worden geüpload. Direct nadat de klantvraag is geplaatst, krijgen alle op Marktplein Verzekeringen aangesloten adviseurs in de regio een mail met het verzoek op deze klantvraag te reageren. Marktplein Verzekeringen is een platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Dit is een goed alternatief voor een vergelijkingssite van verzekeringsproducten.

Bij Adviestariefvergelijker.nl is onafhankelijkheid gegarandeerd, omdat dit platform zonder betrokkenheid van verzekeraars, banken of tussenpersonen tot stand is gekomen. Financiële dienstverleners kunnen tegen betaling zelf hun tarieven en diensten publiceren. De consument kan deze gratis raadplegen. Dat geldt ook voor Marktplein Verzekeringen. De financiële dienstverleners hebben ruim de gelegenheid hun bedrijf en adviseurs te presenteren, inclusief diploma's en erkenningen. De door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) afgegeven vergunningen worden ook per financieel dienstverlener weergegeven.

Aangezien het een volstrekt nieuwe site is en een nieuwe situatie (door ingang provisieverbod per
1-1-2013), zal de komende periode gebruikt worden om de site met tarieven en diensten te laten vullen. Dit doen adviseurs die hun tarieven niet willen "verstoppen", maar deze graag transparant willen tonen aan de consument.
Links:
Organisatie info:
												Adviestariefvergelijker.nl

Als u naar aanleiding van dit persbericht nog aanvullende vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met Sandy Buurman-Drenth. Zij voert de directie van Adviestariefvergelijker.nl en is bereikbaar op:
info@adviestariefvergelijker.nl
telefoon: 079-88 97 653