Studenten gaan de strijd aan om het snelste zeiljacht te ontwerpen
donderdag 10-01-2013 09:49
Dit is een origineel bericht van MARIN Maritiem Research Instituut Nederland
Op vrijdag 18 januari a.s. zullen studenten van de Technische Universiteit Delft en STC (voorheen Hogeschool Inholland) met elkaar de jaarlijkse strijd aan gaan. In het Binnenvaartbassin van MARIN zal worden uitgemaakt wie het snelst varende zeilschip van Nederland heeft ontworpen en gebouwd.

De studenten van de Technische Universiteit Delft en STC volgen de minor-opleiding Zeiljachten en moeten daarvoor een zeilschip ontwerpen en bouwen. Nadat in het eerste kwartaal van het collegejaar de theoretische basis wordt gelegd, moeten de studenten in het tweede kwartaal in teams aan de slag om de theorie ook in de praktijk te brengen. Op 18 januari 2013 presenteren zij hun zeilschip bij MARIN en doen ze mee aan een spectaculaire zeilwedstrijd. Dit zeilschip zal worden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij het zeilschip drie banen moet afleggen. Bij de eerste baan gaat het om de snelheid, baan twee laat zien of het model niet alleen snel is, maar ook in staat is snel te keren en baan drie toont de manoeuvreercapaciteiten van boot en bestuurder.

De studenten worden aangesproken op verschillende talenten. Kennis, inspiratie en creativiteit zijn nodig om van een theoretisch ontwerp te komen tot een watervlug presterend model. In de open klasse zijn slechts een aantal beperkingen. Zo mag het zeiloppervlak maximaal 0,85 vierkante meter zijn en mag de romp alleen van balsahout gemaakt worden. De bootjes worden op afstand radiografisch bestuurd.

Dit evenement zal plaatsvinden bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen. MARIN is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche en beschikt over een groot aantal faciliteiten voor o.a. het op schaal testen van scheepsmodellen. Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme sector is de succesfactor van MARIN. Met deze wedstrijd wil MARIN studenten de kans geven eigen idee├źn te laten uitgroeien tot een nautisch succes.
Links:
Organisatie info:
												MARIN Maritiem Research Instituut Nederland

Uitnodiging voor de pers

Wilt u als journalist of televisiemaker de wedstrijd op vrijdag 18 januari 2013 bijwonen? Wij ontvangen u graag! Aanvang wedstrijd 13.00 uur.

U kunt zich hiervoor aanmelden via onze website www.marin.nl/zeilwedstrijd.Onder de kop 'Press data' vindt u hiervoor een speciaal aanmeldingsformulier. U ontvangt hiervan dan zo spoedig mogelijk een bevestiging.

Voor meer informatie:
Esther Germanus /Communicatie