Menzis verzekerdenstand 2013
donderdag 10-01-2013 16:37
Dit is een origineel bericht van Menzis
De jaarlijkse periode waarin mensen kunnen overstappen van zorgverzekeraar is gesloten. Het Menzis concern heeft klanten verloren. Het totaal aantal verzekerden krimpt met iets meer dan 2%, maar blijft ruim 2 miljoen. De aanvullende- en tandverzekeringen van Menzis doen het goed. Het aantal klanten met een aanvullende verzekering neemt licht af, maar deze daling wijkt niet veel af van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Het Menzis label heeft zoals verwacht klanten verloren. Het regionale label Azivo verliest dit jaar ook enkele duizenden klanten. Bij Internet label Anderzorg zien we zoals verwacht echter een groei van 12% naar bijna 230.000 verzekerden en is daarmee het grootste en meest volwassen internetlabel in Nederland. Tot 31 januari kunnen mensen die hun verzekering al opgezegd hebben nog een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Er is nu dan ook nog geen definitieve eindstand te noemen.

Aanvullende verzekeringen
Het aantal verzekerden dat een aanvullende verzekering en tandverzekeringen neemt loopt landelijk de afgelopen jaren terug. Ook dit jaar zien we dat dit doorzet. De daling gaat nauwelijks harder dan voorgaande jaren en ligt rond de 3%. Menzis herkent het beeld niet dat klanten massaal hun aanvullende en tandverzekeringen opzeggen. Dit komt voor een groot deel doordat Menzis de premiestijging voor de aanvullende- en tandverzekeringen beperkt of gelijk heeft gehouden. Het aantal klanten met een aanvullende verzekering ligt ruim boven de 80% en het aantal klanten met een tandverzekering ligt op 70%.

Trend
Klanten zijn bewuster bezig met de kosten en het gemak van hun verzekering en daarbij kijken ze ook kritisch naar de aanvullende dekkingen. Steeds meer mensen kiezen voor goedkope internetlabels en vertrekken bij de traditionele labels. Ook zien we dat klanten een aanvullende verzekering willen die de basis risico's in de breedte afdekt. Het half december geïntroduceerde Anderzorg Budget, die juist deze behoefte biedt, heeft in een kleine twee weken 10.000 klanten aangesproken.
Klanten vragen steeds meer om snelle en gemakkelijke dienstverlening. Snelle en goede service, online gegevens inzien, wijzigen en declareren waarbij de klant zelf kan bepalen wanneer dat gebeurt. Menzis is de afgelopen jaren een weg ingeslagen om hier goed bij aan te sluiten. 24 uur per dag online service bieden waarbij de klant zelf de regie heeft en alle gegevens overzichtelijk kan inzien.

Het percentage klanten dat is overgestapt ligt bij Menzis op ongeveer 7,5% en daarmee gelijk aan het landelijke cijfer. We zien dat het SamenGezond spaarprogramma klanten erg aanspreekt. Er doen inmiddels ongeveer 200.000 klanten aan mee.
Het aantal klanten dat een extra vrijwillig eigen risico neemt stijgt. Het blijft echter een zeer klein aantal van het totaal aantal verzekerden dat hier voor kiest.
Links:
Organisatie info:
												Menzis

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Menzis persvoorlichting, telefoon 0317 455765,  Michael Verheul, 06 12 15 9002, verheulm@menzis.nl.