AzG: Bommenterreur Idlib, Syrië, treft wanhopige burgerbevolking
donderdag 10-01-2013 16:38
Dit is een origineel bericht van Artsen zonder Grenzen
Amsterdam, 10 januari 2013 - De burgerbevolking van het noordwesten van Syrië is slachtoffer van hevige bommenregens, als deel van een terreurstrategie van de regering. Ten noorden van de weg tussen de steden Aleppo en Idlib verhevigen de gevechten en bombardeert het regeringsleger zonder ook maar iemand te ontzien. Een Artsen zonder Grenzen team is net teruggekeerd na een bezoek aan een stad in het noorden van de Idlib-provincie die al maandenlang wordt gebombardeerd. Vanwege veiligheidsredenen wil Artsen zonder Grenzen de naam van deze stad niet noemen. De enige plek waar gewonden en zieken terechtkunnen, is een geheim ziekenhuis dat door Syrische vrijwilligers wordt gerund.

Terwijl de stad onder vuur ligt, behandelen de vrijwilligers grote aantallen gewonden en nemen zij enorme risico's om de kliniek draaiende te houden en de ernstigste gevallen naar ziekenhuizen buiten de stad te brengen. 'Het merendeel van de ernstig gewonden die wij in het Artsen zonder Grenzen ziekenhuis 100 km verderop in de Idlib-provincie opnemen, komt uit dit gebied,' zegt dokter Adrien Marteau van Artsen zonder Grenzen, die net terug is uit de gebombardeerde stad. 'Helaas overlijden veel gewonden omdat zij niet op tijd behandeld of geëvacueerd kunnen worden.'

'De solidariteit onder de mensen is bewonderenswaardig. Mensen doen het werk van verpleegkundigen of voeren zelfs eenvoudige chirurgische ingrepen uit, simpelweg omdat er niemand anders is,' vervolgt Adrien Marteau. Al anderhalf jaar doen inwoners, buurtgroepen en het verzorgend personeel alles wat ze kunnen om elkaar te helpen, ondanks het permanente gevaar en ernstige tekorten aan essentiële middelen zoals drinkwater, brood en (poeder)melk. Er is geen elektriciteit in het gebied en de gasprijs is enorm gestegen. Gemeenschapscomités ondersteunen zo'n 1.300 gezinnen die hun huis, familieleden en inkomstenbronnen zijn verloren. Veel inwoners hebben de stad verlaten, terwijl tegelijkertijd mensen vanuit andere gebombardeerde gebieden naar de stad zijn gevlucht.

De willekeurige bombardementen door het regeringsleger van de steden en dorpen rond Idlib nemen verder toe. Het medisch personeel en de gewonden die ervan verdacht worden tot de oppositie te behoren, worden bedreigd. 'Het verbod om ook aan de kant van de regeringstroepen te werken, verhindert ons met een onpartijdige blik naar de situatie te kijken,' zegt Mego Terzian, verantwoordelijke voor de noodhulp van Artsen zonder Grenzen. 'Het is erg te moeten vaststellen dat we hulp moeten bieden bij een ware terreurstrategie van de Syrische regering tegen de burgers van deze regio.'

Teams van Artsen zonder Grenzen werken in drie ziekenhuizen in het noorden en het noordwesten van Syrië, in gebieden die onder controle staan van gewapende oppositiegroepen. Artsen zonder Grenzen voert er chirurgische noodhulp uit. Tussen eind juni 2012 en begin januari 2013 hebben onze teams meer dan 10.000 medische consulten en ruim 900 chirurgische ingrepen uitgevoerd. In de buurlanden Jordanië, Libanon en Irak helpen onze teams ook Syrische vluchtelingen en bieden zij medische zorg en chirurgie. Artsen zonder Grenzen doet al het mogelijke om haar aanwezigheid en hulp in het land te verhogen, in samenwerking met netwerken van Syrische dokters.
Links:
Organisatie info:
												Artsen zonder Grenzen

Woordvoering (in het Engels) is beschikbaar. Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Mireille Koeleman: telefoon 020 520 8957 of 06 5262 5711, buiten kantooruren: 06 543 94 727, mireille.koeleman@amsterdam.msf.org - www.artsenzondergrenzen.nl