OSB op pad om OSB-Keurmerken uit te reiken
woensdag 09-01-2013 09:10
Dit is een origineel bericht van OSB
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) heeft de afgelopen dagen bij een aantal leden het nieuwe OSB-Keurmerk deurbord uitgereikt. Dat gebeurde bij Mommers Schoonmaakservice (Nieuwerkerk aan den IJssel), Glazenwassersbedrijf Van Elten (Rotterdam) en De Zwart facilitaire diensten (Lisse). OSB introduceerde dit keurmerk op 1 januari jl. Het OSB-Keurmerk brengt de kwaliteit en betrouwbaarheid van schoonmaak- en glazenwasserbedrijven in beeld. Het OSB-Keurmerk moet zorgen voor meer transparantie in de markt, en leiden tot verdere professionalisering en duurzaamheid van de branche.

Aan de introductie van het keurmerk is door de brancheorganisatie en de leden afgelopen twee jaar gewerkt. Bij OSB-Keurmerk bedrijven zijn opdrachtgevers ervan verzekerd dat deze bedrijven brede vakkennis hebben, de administratie op orde hebben, belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken. Het OSB-Keurmerk voor de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven bestaat uit drie onderdelen: de NEN 4400-1 norm, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en enkele schoonmaakspecifieke eisen.

Rob Bongenaar, directeur OSB: "Ik ben er trots op dat een groot deel van de leden nu in het bezit is van het OSB-Keurmerk en ik reik met veel plezier persoonlijk de nieuwe deurborden uit. De branche legt zich als één van de eerste branches in Nederland strenge normen op en heeft daarin het afgelopen jaar op eigen initiatief fors geïnvesteerd."
Organisatie info:
												OSB

Bij OSB zijn 500 leden aangesloten die samen 80% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen, glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, netjes hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

De schoonmaaksector speelt een zeer belangrijke rol in onze maatschappij. Bijna 1% van het BNP wordt voortgebracht door de sector en er werken mensen die zorgen voor een goede hygiëne voor ons allemaal. De sector kent een lage toetredingsdrempel voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De schoonmaakbranche is wijdvertakt in de gehele Nederlandse samenleving. Het zorgt niet alleen voor schone kantoren en scholen maar heeft de laatste jaren in toenemende mate de zorg op zich genomen voor de hygiëne voor kwetsbare groepen mensen, zoals in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Ook in de voedingsmiddelenindustrie speelt schoonmaak en hygiëne een cruciale rol bij het borgen van de voedselveiligheid.
Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105