78.876 gemotoriseerde tweewielers verkocht in 2012
woensdag 09-01-2013 14:40
Dit is een origineel bericht van RAI Vereniging
Afgelopen jaar werden er in Nederland in totaal 78.876 nieuwe snor-, brom- en motorfietsen verkocht, zo blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek.

Het aantal nieuwe bromfietsen daalde in 2012 ten opzichte van het jaar ervoor met 25,2% tot 17.038, terwijl het verkoopniveau van snorfietsen (maximumsnelheid 25 km/h) ruim drie keer zo hoog lag, op 51.745 stuks (13,5% minder dan in 2011). De categorie motorfietsen noteerde in 2012 een min van 6,7% in vergelijking met 2011 en zag de verkoopteller stokken bij 10.093 exemplaren.

Alternatief
Met een gecombineerd aantal van 68.783 nieuwe exemplaren in 2012, is het aantal verkochte brom- en snorfietsen terug op het niveau van voor de economische crisis. In 2007 werden er ruim 70.000 brom- en snorfietsen verkocht, waarna de verkoop in de jaren 2008, 2009 en 2010 piekte, met aantallen van rond de 95.000. De consument heeft de afgelopen jaren, al dan niet gedwongen door economische omstandigheden, een heldere afweging gemaakt voor persoonlijk vervoer. De ‘scooter’ is daarmee voor korte en middellange afstanden een serieus en volwassen alternatief geworden voor de auto. Het totale park van brom- en snorfietsen in Nederland is inmiddels gegroeid tot zo’n 1,1 miljoen stuks.

Top-3
De drie best verkochte bromfietsmerken 2012 waren Piaggio met 3.187 stuks en een marktaandeel van 18,7%, Kymco (2.955 stuks, 17,3%) en SYM (2.000 stuks, 11,7%) en de best verkochte merken in de categorie snorfiets waren Piaggio met 12.827 stuks en een marktaandeel van 24,8%, SYM (6.633 stuks, 12,8%) en Kymco (3.891 stuks, 7,5%). BMW verkocht afgelopen jaar de meeste motorfietsen: 1.710 exemplaren (marktaandeel 16,9%), gevolgd door Honda met 1.540 stuks (15,3%) en Suzuki (1.116 stuks, 11,1%).

Einde bericht
Links:
Organisatie info:
												RAI Vereniging

De bijbehorende Excel-file met de verkopen per model en per merk kunt u downloaden van de sites www.raivereniging.nl en www.bovag.nl.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 11.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, telefoon 030-6595 340, mobiel 06-5138 3309 of
Tom Huyskens, telefoon 030-6595 340, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek: Linda Land, telefoon 020-5497133, mobiel 06-5376 0419

Amsterdam/Bunnik, 9 januari 2013