Yves Daccord, Peter van Uhm en Hugo Slim te gast in Debattenreeks
maandag 07-01-2013 14:27
Dit is een origineel bericht van Stichting Vluchteling giro 999
De directeur-generaal van het Internationale Rode Kruis, Yves Daccord, is donderdag 10 januari één van de internationale gasten in de debattenreeks "Changing Humanitarian Aid". In het Humanity House in Den Haag zal de hoogste man van het ICRC spreken, en in debat gaan, over de onafhankelijkheid in de internationale hulpverlening. Bij deze editie van de debattenreeks zijn nog twee bijzondere gasten aanwezig: Generaal b.d. Peter van Uhm, voormalig Commandant der Strijdkrachten, en Hugo Slim (Oxford Institute for Ethics).

De bijzondere, internationaal georiënteerde gasten zullen met elkaar en het publiek in debat gaan over de principes van onpartijdigheid, neutraliteit en onafhankelijkheid. Daarnaast komt de invloed van de (westerse) politieke en militaire agenda ter sprake. De hoofdvraag van het debat is: "Hoe relevant zijn de humanitaire principes vandaag de dag nog?"

Yves Daccord begon zijn loopbaan als journalist, werkte daarna voor het Internationale Rode Kruis in Israël en de Palestijnse gebieden, Soedan, Jemen, de Kaukasus en Georgië. Peter van Uhm was tot 2012 de Commandant der Strijdkrachten. Hugo Slim is wetenschapper op het gebied van humanitaire ethiek.

Changing Humanitarian Aid is een serie debatten die ingaan op de kritiek die de hulpverleningssector krijgt. Wat moet er beter? Hoe kunnen die verbeteringen gerealiseerd worden en wie moet daarin het voortouw nemen? De serie is een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis, Stichting Vluchteling, ICCO en Kerk in Actie, NCDO, Wageningen Universiteit en het Humanity House.
Organisatie info:
												Stichting Vluchteling giro 999

Aanmelden kan via: aanmelden@humanityhouse.org o.v.v. "Changing Humanitarian Aid #4". De toegang is 10 euro (studenten 5 euro). Het debat begint om 15.30 uur en de voertaal is Engels.

Na afloop van het debat in Den Haag verzorgt Yves Daccord in Felix Meritis te Amsterdam de Globaliseringslezing.