Liever korting dan een kus
maandag 07-01-2013 16:40
Dit is een origineel bericht van imbull
AMSTERDAM, 20130107 -- Een opmerkelijk onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat het gebruiken van kortingsbonnen en -codes de shopervaring van consumenten een stuk aangenamer maakt. Zelfs zo aangenaam dat het te vergelijken is met zoenen, knuffelen of een mooi cadeau ontvangen!

Een opmerkelijk onderzoek
Een wetenschappelijke studie[1] uitgevoerd door Paul Zak (professor in neuro economie aan de Claremont Graduate University) heeft aangetoond dat het gebruiken van kortingscodes een mens gelukkiger kan maken. Voor het onderzoek liet Zak een groep mensen online shoppen. De helft kon hierbij gebruik maken van een kortingscode, de andere helft winkelde zonder korting. Voor, tijdens en na het winkelen werden de fysieke signalen van de respondenten gemeten en dit gaf de volgende verassende resultaten bij de kortingscode gebruikers:

38% toename oxytocine niveau in het bloed
32% afname in ademhalingsfrequentie
5% afname in hartfrequentie
95% vermindering in transpiratie
11% toename in geluksgevoel (als aangegeven door respondenten zelf)

Liefde voor korting
Wetenschapper stonden versteld van de stoot aan oxytocine die vrijkwam in het bloed wanneer er gebruik werd gemaakt van een kortingscode. Oxytocine is een hormonale stof die zorgt voor gevoelens van blijdschap, liefde en vertrouwen. Het niveau van oxytocine als gevolg van het gebruik van de kortingscode was zelfs hoger dan bij activiteiten als knuffelen en zoenen! Dit is een zeer sterke, emotionele reactie op kortingscode gebruik. De andere effecten als afname in ademhaling- en hartfrequentie en afname in transpiratie geven aan dat het shoppen met korting een relaxed gevoel teweeg brengt. Opmerkelijk was ook dat de respondenten met de kortingscode de shopervaring zeer positief beoordeelden en dat een code werd gezien als een cadeau van de verkoper.

What’s in the results?
Deze verrassende resultaten laten zien dat, naast het promoten van een specifieke actie, een kortingscode ter beschikking stellen een manier is om de shopervaring van klanten veel plezieriger te maken. Een oxytocine boost bij een aankoop met korting heeft een sociaal effect op de koopervaring, vergelijkbaar met shoppen met een goede vriend of vriendin. De consument heeft het gevoel verbonden te zijn met het product, het merk en de winkel door de hormonale effecten die er plaatsvinden tijdens een aankoop. Deze gevoelens blijven merkbaar nadat de specifieke actie ten einde is; de positieve associatie met het merk of de winkel is dan immers al gemaakt. In de praktijk is dit effect goed merkbaar: kortingscodes worden steeds populairder. Dagelijks bezoeken duizenden mensen grote kortingscode websites als Actiecode.nl, Kortingscode.nl en Actiepagina.nl. Bij Google Trends[2] is te zien dat er steeds meer op kortingscodes wordt gezocht binnen Google; vanaf 2004 is dit explosief toegenomen van zoekvolume 2 naar zoekvolume 100 in 2013. Bovenstaand onderzoek ondersteunt deze trend met biologische bewijzen en laat zien dat het gebruik van kortingscodes zeer voordelig kan uitpakken voor zowel consument als verkoper!

[1] Website Claremont Graduate University: “ CGU researchers discover that coupons can make shoppers happier and more relaxed”, bezocht op 03/01/2013

[2] Website Google Trends: “ Interesse in Google Zoeken: kortingscode 2004 - heden", bezocht op 04-01-2013
Links:
Organisatie info:
												imbull

Voor meer informatie over of beeldmateriaal bij dit artikel, neem contact op met:
Jochem Vroom, Imbull
Tel: 06- 51843358
E-mail: jochem@imbull.com

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door: