Geen cabrio’s of geraniums voor senioren
maandag 07-01-2013 14:31
Dit is een origineel bericht van Unie KBO
Den Bosch, 7 januari 2013. Zijn de huidige senioren rijk en hebben ze een avontuurlijk leven met exotische vakanties, cabrio's en cocktails? Of is er sprake van groeiende armoede onder ouderen? Beide komen op kleine schaal voor, maar de meeste senioren hebben een gewoon goed leven, zo blijkt uit onderzoek dat de Unie KBO heeft laten verrichten onder 800 senioren van 55 jaar en ouder1. De resultaten worden morgen gepubliceerd in het ledenmagazine Nestor.

De meeste senioren hebben geen zwitserlevengevoel, maar ze zitten zeker niet achter de geraniums. De geranium heeft zijn langste tijd gehad: slechts 7% van de gepensioneerde senioren in Nederland heeft geraniums. De huidige senioren hebben ook geen tijd om achter de geraniums te zitten: hun agenda is vol door vrijwilligerswerk (59%), opvang van kleinkinderen (42%), mantelzorg (15%) en betaald werk (8%). Daarnaast gaan senioren nog een of meer keer buiten de deur om te sporten (55%), te kaarten of spelletjes te doen (31%) en te winkelen voor het plezier (21%).

Een vast dagelijks leefpatroon
Met de jaren komt er steeds meer regelmaat in het leefpatroon van senioren. Zo heeft 87% een min of meer vast tijdstip van naar bed gaan. En na gemiddeld zeven uur en drie kwartier slaap, wordt met een vergelijkbare regelmaat opgestaan. Ook het avondeten is bij de meesten gepland. Het staat elke avond op een kwartier na (30%) of een half uur na (23%) op hetzelfde moment op tafel.

Volgens 44% is het leven er leuker op geworden
Ofschoon het vrij besteedbaar inkomen na de pensionering er gemiddeld 17% op achteruit gaat, onderscheidt de groep gepensioneerden zich op andere punten nauwelijks van de rest van Nederland. Zo is het aantal vakanties, aantal cruises, autobezit en het eigen woningbezit vergelijkbaar. Het leven wordt er echter wél leuker op, zegt 44% van de gepensioneerden. Dit komt voornamelijk door de ervaren vrijheid. Goed nieuws voor de 55-plussers die nog niet met (pre-)pensioen zijn. Van deze groep verwacht slechts 14% dat hun leven leuker zal worden na hun pensioen. Dat zal dus voor een groot deel positief uitpakken.

Andere opvallende resultaten:
- 13% van alle senioren kent een dag van de week die minder leuk is. Dit is de maandag (45%) bij senioren mét een relatie en de zondag (80%) bij alleenstaande senioren..
- De huidige gepensioneerden zijn met (pre-)pensioen gegaan op hun 61ste. De Nederlandse 55-plusser is van plan te gaan stoppen op hun 66ste, dus 5 jaar later.
- Bijna een op de tien gepensioneerden heeft een hond en laat die hond gemiddeld 54 minuten per dag uit. Zeven van de tien hondenbezitters praten tegen hun hond.
Organisatie info:
												Unie KBO

Over de Unie KBO
De Unie KBO is met ruim 200.000 leden de grootste, onafhankelijke seniorenorganisatie van Nederland en komt op voor de belangen van senioren, voornamelijk op het terrein van zorg, welzijn, inkomen en koopkracht. Daarnaast biedt de Unie KBO haar leden diverse diensten, services en voordelen. Meer informatie over de Unie KBO: www.kbo.nl

1 Het onderzoek is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge(r) onder 800 respondenten van 55 jaar en ouder (oktober - november 2012).

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Arno Heltzel, woordvoerder van de Unie KBO. Telefoon 073-6123475 en 06-51295294. Wilt u het betreffende artikel uit het magazine alvast digitaal ontvangen, stuur dan een e-mail naar aheltzel@uniekbo.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: