Eindejaar sprint op woningmarkt in december
vrijdag 04-01-2013 10:00
Dit is een origineel bericht van Makelaarsland B.V.
Run op huizen zet door in december. Ruim 40% meer transacties dan jaar eerder. Laatste kwartaal 2012 beste van afgelopen 3 jaar. Woningkopers pakten laatste kans om tegen de oude fiscale mogelijkheden een hypotheek te sluiten.
Het aantal woningverkopen lag met 8500 transacties op hetzelfde hoge niveau als oktober en november. Deze eindejaar sprint was verwacht gezien de strengere hypotheekvoorwaarden vanaf 1 januari 2013. Er vonden 40% meer transacties plaats dan in december 2011. Daarmee was december zelfs een van de beste maanden van de afgelopen 3 jaar. Ter vergelijking: de slechtste maand van dit jaar was augustus waarin de woningmarkt zijn dieptepunt bereikte met slechts 4.600 transacties.
Tot half december was er ook in het aantal bezichtingen sprake van een hausse. Daarna nam dit aantal in sneltreinvaart af, omdat de termijn om nog voor het einde van het jaar een huis te kunnen kopen te kort werd. In december werden er 55.000 bezichtigingen aangevraagd. De daling in aantal bezichtigingen is dan ook een voorbode voor een rustige januarimaand, tenzij het kabinet de trukendoos weer openhaalt. De invloed van stagnerende of stimulerende maatregelen vanuit de overheid op de woningmarkt is de afgelopen maanden weer duidelijk zichtbaar geworden.

Toelichting woningmarktindicator 2012
Het aantal aangevraagde bezichtigingen is de meest actuele indicator om aan te geven hoe de vraag op de woningmarkt zich ontwikkeld. Verkochte woningen (onder voorbehoud) geven een actueel beeld van de meest recent gesloten transacties. Samen bepalen deze indicatoren de vraag naar particuliere woningen en de daadwerkelijke transacties.
Makelaarsland brengt maandelijks het aantal bezichtigingen en verkochte woningen onder voorbehoud van financiering in beeld. Makelaarsland is de grootste makelaar van Nederland en werkt landelijk. Door de centrale registratie van bezichtigingen en transacties ontstaat een actueel beeld over de woningmarkt in Nederland.
Deze indicatoren geven een actueler beeld dan de kadastergegevens die de inschrijving van al overgedragen woningen aangeven. De Kadastercijfers berusten op de markt van circa 5 maanden geleden. Hetzelfde geldt voor definitief verkochte woningen. Deze cijfers zijn al snel 2,5 maand oud, aangezien het financieringstraject steeds langer in beslag neemt.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Makelaarsland B.V.

Voor meer informatie kunt u onze website www.makelaarsland.nl en blog.makelaarsland.nl bezoeken of contact opnemen met Jeroen Stoop, directeur Makelaarsland via telefoonnummer 088 200 2000,  06-53303997 of jeroenstoop@makelaarsland.nl.

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: