tentoonstelling Henri Boot, nestor Haarlemse schilderkunst
donderdag 03-01-2013 15:35
Dit is een origineel bericht van Stichting Kees Verwey
Op 18 februari opent in het Provinciehuis van Noord Holland aan de Haarlemse Dreef een tentoonstelling van Henri Boot. (1877 - 1963). De extentrieke schilder overleed 50 jaar geleden.

Boot was een opvallende figuur in het kunstenaarsleven en wordt beschouwd als nestor van de Haarlemse schilderkunst uit de 20ste eeuw. Zijn schilderijen op de tentoonstelling in het Provinciehuis komen uit museale collecties en particulier bezit. Ook enige schilderijen van Kees Verwey die in zijn jonge jaren les nam bij Boot, zijn opgenomen.
De tentoonstelling is een initiatief van galeriehouder Raymond Hensgens, de stichting Kees Verwey en Gerrit Bosch, conservator van Paviljoen Welgelegen en de kunstcollectie van de provincie Noord Holland. In het comité van aanbeveling zitten Johan Remkes, commissaris van de koningin, burgemeester Schneiders en de directeuren van het Frans Hals museum en Teylers museum, Karel Schampers en Marjan Scharloo.

Bij galerie Nieuw Schoten komen tijdgenoten van Boot aan bod
In dezelfde periode als het Provinciehuis houdt galerie Nieuw Schoten in de Haarlemse Frans Halsstraat een verkoop expositie met werk van Henri Boot, Kees Verwey, Wim Steyn en andere kunstenaars die Boot goed kenden. Hij was ondermeer bevriend met Lodewijk van Deijssel, Mari Andriessen, Jules Chapon, Harry Mulisch, Otto B.de Kat en Godfried Bomans.

Achtergrond
Boot, erudiet en getalenteerd, was een klassiek opgeleide schilder die graag Frans sprak en tot op hoge leeftijd als kluizenaar leefde in zijn woning annex atelier aan het Klein Heiligland in de Haarlemse binnenstad. Op zijn atelier was het een georganiseerde bende waaruit hij inspiratie haalde voor zijn schilderkunst. Hij maakte zorgvuldig opgebouwde composities, of het nu ging om stillevens of portretten. Zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen vormen een veelomvattend oeuvre waaruit een deel nu te zien is op de twee tentoonstellingen. Omdat Boot tijdens de 2de Wereldoorlog lid was van de door de Duitse bezetter ingestelde Kultuurkammer en Kultuurraad werd hem na de oorlog een expositieverbod opgelegd van tien jaar. Met name zijn kunstenaarschap en zijn artistieke invloed op andere Haarlemse schilders zijn voor de initiatiefnemers de redenen om de tentoonstelling, 50 jaar na zijn dood, te organiseren.
Links:
Organisatie info:
												Stichting Kees Verwey

Contact:
Voor meer informatie over de Henri Boot tentoonstelling in Haarlem contact:
Raymond Hensgens, Galerie Niieuw Schoten, Frans Halsstraat 17, 2021 EG Haarlem.  info@hfboot.nl    Tel 06 28234673  www.galerienieuwschoten.nl   email:info@galerienieuwschoten.nl
Hans Gobes, secretaris Stichting Kees Verwey, Tel 06 558 222 98. hansgobes@gmail.com
www.keesverwey.org.nl