502.544 nieuwe personenauto's verkocht in 2012
woensdag 02-01-2013 14:00
Dit is een origineel bericht van RAI Vereniging
In 2012 zijn er 502.544 nieuwe personenauto's geregistreerd in Nederland, een daling van 9,6 procent ten opzichte van 2011, toen er 555.846 werden geregistreerd. Net als vorig jaar zijn kleine, zuinige personenauto's populair. Dit blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek.

Het aantal van 502.544 nieuwe auto's is conform de prognose die BOVAG en RAI Vereniging voor 2012 af gaven. Voor 2013 verwachten de brancheorganisaties dat er 480.000 nieuwe personenauto's op kenteken worden gezet.

In de maand december van 2012 werden er 18.306 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat is 6,2 procent meer dan in de laatste maand van 2011 toen er 17.244 nieuwe personenauto's werden geregistreerd. December 2012 steekt daarmee gunstig af bij de rest van de maanden van het laatste half jaar van 2012, toen forse dalingen werden genoteerd. Het verkoopjaar 2012 kende de nodige pieken en dalen, vooral ingegeven door wijzigingen in de regels rond autobelastingen. De CO2-grenzen voor vrijstelling van BPM en MRB, en lagere bijtelling werden op 1 juli strenger. Op 1 januari 2013 zijn de grenzen opnieuw aangescherpt.

Top 5 heel 201
De vijf meest verkochte automerken in 2012 waren:
1. Volkswagen (60.350 stuks, marktaandeel: 12,0%), 2. Renault (43.821, 8,7%), 3. Peugeot (40.238, 8,0%), 4. Ford (35.860, 7,1%) en 5. Opel (35.527, 7,1%)

De vijf meest verkochte modellen in heel 2012 waren:
1. Renault M├ęgane (21.434 stuks, marktaandeel: 4,3%), 2. Volkswagen Polo (18.785, 3,7%),3. Peugeot 107 (15.765, 3,1%), 4. Volkswagen Up! (12.747, 2,5%) en 5. Renault Twingo (12.170, 2,4%)

Einde bericht
Links:
Organisatie info:
												RAI Vereniging

De bijbehorende Excel-file met de verkopen per model en per merk kunt u downloaden van de sites www.raivereniging.nl en www.bovag.nl.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 11.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserie├źn en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, telefoon 030-6595 340, mobiel 06-5138 3309 of
Wouter Sinke, telefoon 030-6595 340, mobiel 06-2060 9929
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek: Linda Land, telefoon 020-5497133, mobiel 06-5376 0419

Amsterdam/Bunnik, 2 januari 2013