Goede voornemens senioren: leren in plaats van afvallen
donderdag 27-12-2012 10:41
Dit is een origineel bericht van SeniorWeb
UTRECHT, 27 december 2012 - Senioren zitten vol goede voornemens voor 2013, maar liefst 85% heeft een of zelfs meerdere goede voornemens. Meer genieten van het leven (34%) en minder druk maken (29%) zijn de populairste. In de top 5 staan verder iets nieuws leren/cursus volgen, meer sporten/bewegen en zuiniger leven. Dit blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder ruim 1.000 vijftigplussers.

Geslaagd?
Opvallend is dat afvallen, wat bijna altijd aan de top van de goede voornemenslijsten prijkt, door senioren duidelijk minder belangrijk wordt gevonden. Slechts 15% heeft dit tot doel voor 2013 gesteld, dit is gelijk onder mannen en vrouwen. Mannen hebben vaker plannen om vrijwilligerswerk te gaan doen en om schulden af te gaan lossen, terwijl vrouwen vaker iets nieuws willen gaan leren en meer voor zichzelf willen opkomen. De senioren vinden dat anderen vooral moeten stoppen met roken (32%) en gezonder moeten gaan eten en drinken (31%).

Veelal lukt het maar voor een deel of voor een korte tijd met de goede voornemens. Maar 28% zegt in 2012 helemaal te zijn geslaagd in zijn of haar voornemen. Dé tips van senioren voor mensen die hier meer moeite mee hebben zijn 'niet teveel in een keer willen doen' (59%) en 'jezelf een concreet doel stellen' (48%).

Nooit te oud om te leren
Veel senioren (59%) verdiepen zich graag in de zaken die hun (klein)kinderen bezighouden. Sowieso blijken ze erg leergierig. Bijna iedereen vindt het belangrijk om zichzelf te blijven ontwikkelen en telkens iets nieuws te leren (86%). En 36% van de deelnemers vindt zichzelf zelfs leergieriger dan andere mensen van hun leeftijd!
Maar wie hebben de intentie volgend jaar daadwerkelijk aan de slag te gaan? 63% denkt in 2013 iets nieuws te gaan leren, bijvoorbeeld door het volgen van cursus/workshop op gebied van internet, fotografie of een vreemde taal. Vrouwen zijn het vaker dan mannen van plan en naar mate de leeftijd vordert wordt dit minder. Maar zelfs van de 75-plussers is nog altijd meer dan de helft dit van plan voor komend jaar. Ondanks dat driekwart het ermee eens is dat leren niet ophoudt bij bepaalde leeftijd, kost iets nieuws leren op latere leeftijd wel veel meer moeite, zo beamen de meesten (71%).

Voor alle senioren, die graag iets nieuws willen leren op gebied van computer en internet, openen in januari 2013 de 400 SeniorWeb Leercentra weer hun deuren. In het hele land zijn er dan weer interessante en leuke cursussen en workshops te volgen. Hier wordt alles stap voor stap uitgelegd, of het nu om Windows, e-mail, Skype of fotobewerking gaat. Op Seniorweb.nl is een overzicht van het uitgebreide cursusaanbod te vinden.
Links:
Organisatie info:
												SeniorWeb

Over SeniorWeb
SeniorWeb heeft als doel stimuleren van de participatie en zelfontplooiing van vijftigplussers in de digitale wereld, omdat zij gelooft dat de computer en internet een verrijking zijn voor senioren. Met meer dan 135.000 leden, 3.200 vrijwilligers, 29 personeelsleden, een druk bezochte website www.seniorweb.nl, een tijdschrift, computerhulp via internet, per telefoon en aan huis en 413 leercentra door het hele land, lukt het SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar te brengen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in december 2012 onder websitebezoekers en leden van SeniorWeb. De vragen zijn gesteld via internet. 1.049 personen van 50 jaar en ouder hebben op een geldige manier gerespondeerd. Hiermee kan niet worden geclaimd dat het onderzoek representatief is voor alle vijftigplussers in Nederland. Het gaat wel om een mening die telt.

Voor meer informatie
Jolanda van As, Marktonderzoeker SeniorWeb: +31 30-2769945, e-mail: jvanas@seniorweb.nl

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: