Schrijver Handboek Crowdfunding geeft workshops over crowdfunding
vrijdag 21-12-2012 16:29
Dit is een origineel bericht van Tekst en Uitleg BV
Workshop crowdfunding met voeten op tafel

GRONINGEN, 20121221 -- Door bezuinigingen, een stagnerende markt en minder subsidie zijn aanvullende inkomsten steeds belangrijker voor de creatieve sector. In dat geval kan crowdfunding soms uitkomst bieden, aldus Jaap Burgstra, schrijver van het succesvolle Handboek Crowdfunding.

Crowdfunding als inkomstenbron

Crowdfunding is een nieuwe en succesvolle manier om creatieve projecten te financieren. "In de eerste helft van 2012 is al net zoveel geld opgehaald met crowdfunding als in heel 2011", zo stelt Jaap Burgstra.

Crowdfunding wordt gebruikt om voor een specifiek project geld op te halen via een grote groep mensen. Juist creatieve projecten zijn zeer geschikt om te financieren via crowdfunding.

Jaap Burgstra: "Veel creatieve organisaties kunnen op korte termijn succesvol aan de slag met het opzetten van een crowdfunding project, maar weten niet hoe. Op verzoek van veel van deze organisaties heb ik dan ook besloten mijn kennis op het gebied van crowdfunding en fondsenwerving te gebruiken om praktische workshops over crowdfunding te geven".

"Deze workshop is bestemd voor de creatieve industrie en de kunst, cultuur en mediasector en wordt gehouden op een unieke locatie, namelijk een van de oudst bewaard gebleven "steenhuizen". Een enthousiaste Jaap Burgstra hierover: "Vanaf februari 2013 gaan wij deze unieke locatie bewonen en exploiteren. De bedoeling is dat we hier veel unieke en inspirerende workshops en lezingen gaan geven voor de creatieve sector".

Wat leer je tijdens deze workshop

Tijdens de workshop leert de schrijver van het Handboek Crowdfunding je wat crowdfunding is en hoe je dit op een succesvolle manier kunt inzetten. Jaap Burgstra hierover: "Ik vind het belangrijk dat men niet alleen leert om geld te werven via crowdfunding. Voor de creatieve sector is het belangrijk dat men leert om een achterban te creƫren en aansluiting te vinden bij een nieuwe doelgroep. Met crowdfunding kan men dit juist realiseren en ik zal hier tijdens de workshops specifiek aandacht aan besteden."

Programma workshop crowdfunding

De workshops worden gegeven in kleine groepjes van maximaal achter personen. Hierdoor is er ruimte voor interactiviteit en is de workshop ook interessant voor mensen die niet gedijen in grote groepen.

Jaap Burgstra: "De workshop crowdfunding duurt een halve dag en wordt gegeven op een historisch unieke locatie. Het leuke is ook dat, omdat ik ook straks op deze locatie woon, er geen tijdsdruk is om precies om vijf uur klaar te zijn". Geen karakterloze congresfabriek met tl licht maar een plek waar de historie van afdruipt en je je van nature direct thuis voelt.

Een grinnikende Jaap Burgstra: "Er is vast ergens nog wel een fles wijn te vinden om met een paar achtergebleven deelnemers na te praten en verder te brainstormen..."

Opening workshop door schrijver Handboek Crowdfunding
Wat is crowdfunding en wat levert het op?
Vormen van crowdfunding
Wat je moet weten voor de lancering van je crowdfunding project
Effectief gebruik van crowdfunding platforms
Crowdfunding voor creatieven
In 8 stappen aan de slag met crowdfunding
Praktijkvoorbeelden
Voorbeelden crowdfundingplatforms
Tips
Schetsen contouren eigen crowdfunding campagne

Leiding workshop

De workshop wordt gegeven door Jaap Burgstra, schrijver van het Handboek Crowdfunding voor Kunst, Cultuur en Media. Jaap heeft inmiddels meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van fondsenwerving.

Locatie

De workshop wordt gegeven op een unieke locatie, namelijk een historisch steenhuis waar ooit ridders en grietmannen de scepter zwaaiden. Vanuit de workshopruimte kan men de onlangs gerenoveerde historische deel bewonderen. Ook bevat deze unieke historische locatie uitzicht op de stad Groningen.

Stappen of museumbezoek na afloop workshop

Jaap Burgstra: "Ik wil de workshops altijd een positieve draai geven, en de deelnemers met elkaar laten verbinden en laten brainstormen. Vaak kunnen ze veel van elkaar leren".

Uniek aan onze locatie is dat de deelnemers de workshop optioneel kunnen combineren met een overnachting in een van de luxe bed & breakfast kamers, of in het aangrenzende vakantieappartement.

Jaap Burgstra: "Men kan bijvoorbeeld na afloop van de workshop met elkaar een avondje gaan stappen in Groningen (10 km afstand) of bijvoorbeeld de volgende dag het Groninger museum bezoeken.

Over Jaap Burgstra

Jaap Burgstra is inmiddels meer dan twintig jaar actief in de fondsenwerving, waaronder voor veel culturele organisaties. Vanaf februari verhuist hij naar een unieke locatie waar naast een multifunctionele ruimte en een historische deel ook een bed & breakfast en vakantieappartement voor de non-profits beschikbaar is.

Jaap Burgstra hierover: "De bedoeling is dat deze plek uitgroeit tot een plek van inspiratie en verbinding voor de culturele sector. Met een glas wijs en voeten op de tafel brainstormen hoe men de cultuursector vlot trekt, dat idee."

www.workshopcrowdfunding.nl
Links:
Organisatie info:
												Tekst en Uitleg BV

De kosten voor deelname zijn Euro 98,- excl. Btw. Hiervoor neemt met niet alleen deel aan een workshop van een halve dag, maar ontvangt men tijdens de workshop ook gratis het Handboek Crowdfunding voor Kunst, Cultuur en Media t.w.v. Euro 29,90. Bovendien is de workshop inclusief onbeperkt koffie en thee.

Meer informatie:
I: http://www.workshopcrowdfunding.nl