Suiker Unie, GasTerra en BioMCN tekenen groen gas overeenkomst
donderdag 22-11-2012 08:28
Dit is een origineel bericht van GasTerra B.V.
Suiker Unie, GasTerra en BioMCN tekenen overeenkomst voor de productie en levering van groen gas.

De bedrijven Suiker Unie, GasTerra en BioMCN hebben gisteren een afnameovereenkomst voor Groen Gas ondertekend. Dit gebeurde tijdens de officiële opening van de biomassavergister van Suiker Unie Vierverlaten. De overeenkomst omvat de productie van groen gas door Suiker Unie, de logistiek en levering door GasTerra en de afname ervan door BioMCN. De groen gas productie omvat een volume van tenminste 10 miljoen m3 per jaar.

Suiker Unie opende gisteren een installatie voor de productie van 10 miljoen m3 groen gas uit 100.000 ton plantaardige reststromen, zoals bietenpuntjes, bladresten en pulp die vrijkomen bij de verwerking van suikerbieten tot suiker. Met de ingebruikname van deze installatie zal Suiker Unie in Nederland totaal 25 miljoen m3 groen gas produceren en is hiermee één van de grootste groen gas producenten uit reststromen van Nederland.
De productie van het groen gas is gecertificeerd volgens de NTA 8080 norm waarbij de productieketen op duurzaamheid wordt getoetst.

GasTerra levert het groen gas - met de bijbehorende door Vertogas uit te geven groen gas certificaten - vervolgens aan BioMCN. De groen gas certificaten bieden duidelijkheid en zekerheid over de herkomst van het groen gas voor producenten, handelaren en afnemers.

BioMCN verwerkt het groen gas tot 2e generatie bio-methanol. Bio-methanol is een belangrijke duurzame grondstof voor onder meer milieuvriendelijke (bio-)brandstoffen, plastic en verf.
Links:
Organisatie info:
												GasTerra B.V.

Over Suiker Unie
Suiker Unie, onderdeel van Royal Cosun, produceert en levert suikerproducten aan de voedingsmiddelenindustrie, foodservice en (groot)winkelbedrijven in Europa. Op de Nederlandse retailmarkt is Suiker Unie vooral bekend onder de merknaam Van Gilse. Suiker Unie heeft al haar activiteiten voor de productie van duurzame energie ondergebracht in Suiker Unie Green Energy. Zie ook www.suikerunie.nl en www.cosun.nl.

Over GasTerra
GasTerra is een internationaal opererende handelsonderneming in aardgas. De onderneming is werkzaam op de Europese energiemarkt en levert een belangrijk bijdrage aan de Nederlandse gasvoorziening. Vanuit een klantgerichte houding streeft GasTerra naar duurzame relaties met marktpartijen en naar marktconforme verkoopovereenkomsten. De sterke inkooppositie en meer dan 40 jaar ervaring met het in- en verkopen van aardgas zorgen voor een solide basis. GasTerra vindt het belangrijk dat de winstfactor in balans is met maatschappelijke en ecologische belangen. Dit vormt het fundament voor de strategie en acties binnen GasTerra.
Meer informatie over GasTerra is te vinden op: www.gasterra.nl

Over BioMCN
BioMCN is de grootste producent van 2e generatie biobrandstoffen ter wereld. Het bedrijf uit Delfzijl heeft ongeveer 90 medewerkers in dienst en produceert bio-methanol van reststromen die ontstaan bij de verwerking van plantaardige oliën en dierlijke vetten. BioMCN streeft er naar om haar leidende rol en de rol van bio-methanol als duurzame energiebron de komende jaren zowel in Europa als in andere delen van de wereld verder uit te bouwen.
Meer informatie over BioMCN is te vinden op: www.biomcn.eu

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Suiker Unie
Secretariaat Vierverlaten
Tel. 050 56 19 11 of vierverlaten.secretariaat@suikerunie.com

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: